Kirjoittaja Aihe: Pirkanmaasoftin pelisäännöt  (Luettu 83230 kertaa)

Nosferatu

  • Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 663
Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« : 22 Kesäkuu, 2015, 20:21:08 »
1. Yleistä
1.1 . Suojaimet ja tarvittavat pelivarusteet
Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:

Paintball-maskit

Sansein ritilämaskit

Ballistiset suojalasit

Ampujanlasit varauksin

Muut testatut silmäsuojaimet

Varmista silmäsuojaimiesi kestävyys ennen pelaamista. Suojaimia voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella.
Sankalaseja saavat käyttää vain täysi-ikäiset ja yli 15-vuotiaat huoltajan kirjallisella luvalla. Niskahihnan käyttö on erittäin suositeltavaa.

Peleissä käytetään keltaista ja punaista hihanauhaa sekä oranssia ns. raatoliinaa:

Hihanauhat erottavat joukkueet

Raatoliina ilmaisee, että pelaaja on eliminoitu

Raatoliinan tulee olla selvästi oranssi, jotta se ei sekoitu mahdollisesti punaiseen osapuoleen. Hihanauha sijoitetaan vasempaan käteen oikeakätisillä ja oikeaan käteen vasenkätisillä. Molempiin käsiin voi myös laittaa oman osapuolen nauhan. Raatoliinan käyttö on erittäin suositeltavaa, mutta ei pakollista.

1.2. Aseiden teho- ja turvarajat
Asetyyppi   Maksimienergia   Turvaraja
Sarjatuliaseet, pistoolit (CQB)   1,2 J   0 m

1,2 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 142 m/s
0,20 g: 110 m/s
0,23 g: 103 m/s
0,25 g: 98 m/s
0,28 g: 93 m/s
0,30 g: 90 m/s
0,36 g: 82 m/s
0,43 g: 75 m/s
Sarjatuliaseet, pistoolit (metsä)   1,7 J   0 m

1,7 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 168 m/s
0,20 g: 130 m/s
0,23 g: 122 m/s
0,25 g: 117 m/s
0,28 g: 110 m/s
0,30 g: 103 m/s
0,36 g: 97 m/s
0,43 g: 89 m/s

Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit   2,25 J   20 m

Itselataavaa kertatulta käyttävät tarkkuuskiväärit, joissa ei ole mahdollisuutta sarjatuleen saavat ampua maksimissaan 2,25 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 194 m/s
0,20 g: 150 m/s
0,23 g: 140 m/s
0,25 g: 134 m/s
0,28 g: 126 m/s
0,30 g: 122 m/s
0,36 g: 112 m/s
0,43 g: 102 m/s

Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit   3,0 J   30 m

Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit saavat maksimissaan ampua 3 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 223 m/s
0,20 g: 173 m/s
0,23 g: 161 m/s
0,25 g: 155 m/s
0,28 g: 146 m/s
0,30 g: 141 m/s
0,36 g: 129 m/s
0,43 g: 118 m/s


Sarjatulen käyttö lähietäisyydeltä ei ole toivottavaa . Tarkkuuskivääreillä pelaavien on erittäin suositeltavaa kantaa vara-asetta lähitilanteita varten.

Lähtönopeus-/painotaulukot on säilytetty alkuperäisestä – voin ne muotoilla erilliseen taulukkoon pyydettäessä.

1.3. Erikoisaseet ja niiden käyttö
Sallittuja heitettäviä kranaatteja: airsoft-kranaatit, dekokranaatit (vain pelinjohdon hyväksynnällä).

Heitettäessä kranaattia on huudettava "KRANAATTI!" ja heitettävä alakautta.

Kiellettyjä: pyrotekniset kranaatit, äänikranaatit, kumikärkiset tai vaahtomuoviset kranaatit.

Heitin- ja kiväärikranaatit sallittuja pelinjohdon hyväksynnällä.

Airsoft Innovations 40 Mike sallittu 10 m turvarajalla.

Puukotukset sallittu vain hyväksytyllä elastisella airsoft-puukolla tai paljaalla kädellä, pelinjohdon hyväksynnällä.

Kilpien enimmäiskoko: 120 cm × 60 cm, ei läpinäkyvä. Vain pistoolin käyttö sallittu. Tuhottavissa kranaatilla.

Kaikki itse rakennetut aseet tulee hyväksyttää pelinvetäjällä.

1.4. Vastuu
Jokainen pelaaja vastaa itsestään ja varusteistaan.
Jos pelaaja rikkoo sääntöjä ja aiheuttaa vahinkoa, hän on velvollinen korvaamaan sen.
Löydetyt varusteet tulee toimittaa pelinjärjestäjälle.

1.5. Asenne
Airsoft on peli ja yhteinen harrastus.
Jos saat huomautuksen, älä loukkaannu – ota opiksi.
Vältä huutamista ja toisia loukkaavaa käytöstä.

1.6. Päihteet
Päihteet ja airsoft eivät kuulu yhteen.
Alkoholi tai muut päihteet ovat kiellettyjä ennen peliä ja sen aikana.
Tupakointi sallittu vain erikseen osoitetussa paikassa.

1.7. Teräaseet
Teräaseet on suojattava huolellisesti pelin aikana.

1.8. Alkubriiffi
Alkubriiffissä käydään läpi säännöt ja mahdolliset muutokset.
Kaikkien pelaajien on osallistuttava briiffiin.


1.9. Lasertähtäimet
Kaikenlaiset lasertähtäimet (näkyvät tai infrapuna) ovat kiellettyjä.

2. Pelin aikana
2.1. Vaaratilanteet
Jos vaaratilanne syntyy, huuda "PELI SEIS!"
Kaikkien tulee toistaa huuto ja pysyä paikoillaan.
Tilanteen selvittää pelinjohto. Peli jatkuu huudolla "PELI KÄY!" tai päättyy huudolla "PELI OHI!"

Peli keskeytetään esimerkiksi:

Siviilit saapuvat pelialueelle

Tapaturma vaatii hoitoa

Silmäsuojus putoaa tai rikkoutuu

Tulipalo, jää/vesivahinko tai muu vaara

Sokkona ampuminen on kielletty.

2.2. Pelin aloitus
Peli alkaa huudolla "PELI KÄY!"
Silmäsuojaimet on laitettava päähän siirryttäessä pelialueelle.
Lippaat aseisiin vasta aloituspaikoilla.

2.3. Pelaaminen
Älä tyhjennä koko lipasta lähietäisyydellä – käytä järkeäsi.

Fyysinen kontakti kielletty, paitsi puukotus (kädellä/elastisella veitsellä).

Jos osuma jää huomaamatta, ammu uudestaan.

Ampuminen pienestä reiästä sallittu vain, jos etäisyys on turvallinen.

2.4. Eliminoitu pelaaja
Huuda "OSUMA!"

Pidä silmäsuojaimet päässä.

Poista lipas, ammu tyhjälaukaus, varmista ase.

Pidä raatoliina näkyvillä tai toinen käsi ylhäällä.

Älä häiritse peliä – pysy paikoillasi.

Eliminoituneet eivät keskustele mukana olevien kanssa.

2.5. Pelin lopetus
Kun peli päättyy, huuda kuuluvasti "PELI OHI!" ja toista huuto.
Siirry ripeästi offgame-alueelle valmistautumaan seuraavaan peliin.

3. Offgame-alue
Saavuttaessa offgame-alueelle:

Ase varmistettava

Lippaat irrotettava

Sormi ei saa olla liipaisimella

Tyhjälaukaus tehtävä turvalliseen suuntaan

Silmäsuojaimet pidettävä päässä

Hop-upia säädetään vain siihen tarkoitetulla paikalla

Ei ampumista offgame-alueella

3.1. Valmistautuminen peliin
Lataa lippaat, täytä vesipullot ja huolla varusteet ajoissa ennen seuraavaa peliä.

4. Pelialuekohtaiset lisäykset
Tarkista pelikohtaiset säännöt ja tehorajat alueen omilta sivuilta:

- Lempäälän Jättömaa

- Säres Center
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2025, 19:56:47 kirjoittanut Jooep »

theIOVAK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
  • cyka blyat
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #1 : 01 Marraskuu, 2015, 23:51:26 »
Hei.Huomasin yhden pienen virheen tuolta kaavake osiosta löytyvistä pelisäännöistä ( http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelisaannot.pdf )
siellä sanotaan ``Peleissä on käytössä sininen ja punainen hihanauha``. Jos jotain kiinnostaisi.

Nosferatu

  • Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 663
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #2 : 02 Marraskuu, 2015, 04:33:53 »
Kotisivuilta ja foorumilta saattaa löytää vanhentuneita tietoja. Tällaisissa ristiriitaisissa tapauksissa foorumilta löytyvä uusin tieto kumoaa aina vanhemman tiedon.
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2015, 04:54:24 kirjoittanut Nosferatu »

sahis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #3 : 23 Huhtikuu, 2016, 11:10:07 »
Moro kaikille lukijoille.
Kysyisin sellaista asiaa poikieni puolesta ja itseäni sivistääkseni, että mitä säännöt sanovat nuorista pelaajista, jotka ovat jäseniä, että pitääkö heillä olla jäsenkortin lisäksi vielä se vanhempien allekirjoittama lupalappu mukana ja mikä on se ikäraja, jolloin ei tartte lupalappua, vaan jäsenkortti riittää?

LKsGt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
  • -Operator-
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #4 : 23 Huhtikuu, 2016, 13:04:20 »
Lupalappua et tartte sitten lapselles, kun saat jäsenkortin koska jäsenhakemuksessa lapsellasi on huoltajan allekirjoitus.
When you say "lets go" I am moving

Viiskasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #5 : 02 Elokuu, 2016, 14:18:28 »
Terve kaikille!
Suojalasiasiaa kyselisin. Saako käyttää esim ce hyväksyttyjä työmaa laseja? Taitavat olla 3M valmistamat. Lasit istuu hyvin päähän ei jää rakoja sivuille. Testattu on että kestää suoraa kuulaosumaa 2m päästä! Kysymys siis, saako niillä osallistua peleihin?

Haapanen

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 226
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #6 : 02 Elokuu, 2016, 14:48:45 »
voiy tuoda paikalle jossa ne testaab 3J teholla n.10cm päästä m3 se pitäisi heittämällä kestää, sen jälkeen niitä voi käyttää

Koliakka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1

Nosferatu

  • Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 663
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #8 : 07 Elokuu, 2016, 21:14:21 »
Tavallisissa kaikille avoimissa peleissä ei räjähdyksen kovasta äänestä johtuen, mutta K-18 -peleissä kyllä pelinvetäjän hyväksynnällä.

isto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 262
  • Hatulle on aina käyttöä
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #9 : 08 Elokuu, 2016, 17:00:08 »
Tuohon silloin tällöin pompahtavaan lasikysymykseen: CE-merkintä yksistään ei tarkoita suojausluokan suhteen yhtään mitään.
Laseista tulee löytyä merkintä EN 166 X - Y, jossa Y on mekaaninen suojausluokka.
Standardi EN 166 määrittelee suojausluokat S, F(0,86g@45m/s = 0.9J) , B (0,86g@120 m/s = 6,2J) ja A (0,86@190m/s). Näistä 3J vaatimuksen täyttävät siis B ja A. Useimmat työmailla käytetyt (ja rakettilasit) ovat luokkaa F eivätkä siis kelvollisia.

juhoensio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #10 : 08 Elokuu, 2016, 17:29:29 »
Voidaanko pelisääntöjä tarkentaa seuraavissa tilanteissa:
- kuula osuu pelaajaan kimmokkeena hökkelin seinästä tai esim. puunoksasta, kivestä yms. jos olen     oikein ymmärtänyt, em. tilanteet eivät ole osumia,
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, onko se osuma joka eliminoin sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, joka on kotelossa, onko se osuma joka eliminoi sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?

Nosferatu

  • Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 663
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #11 : 08 Elokuu, 2016, 18:14:22 »
Kuulan kimmotessa pelaajaan esim. hökkelin seinästä: ei lasketa osumaksi, pelaaja voi jatkaa pelaamista normaalisti. Kimmokkeen on kuitenkin oltava varma, eli jos olet epävarma oliko osuma kimmoke, otetaan se normaalina osumana.

Kuulan osuessa kädessä olevaan aseeseen: ase tuhoutuu, mutta sen voi käydä korjaamassa aloituspaikalla.

Kuulan osuessa holsteroituun tai selässä olevaan aseeseen: normaali osuma, eli pelaaja tippuu pois pelistä normaalisti.

EE5A

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #12 : 11 Syyskuu, 2016, 11:54:13 »
Hei!Mikäs olisi ikäraja tähän airsoftiin?

infoBass

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 85
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #13 : 11 Syyskuu, 2016, 15:17:50 »
Airsoftin pelaamiselle ei ole Suomen lainsäädännön taikka PIMS sääntöjen mukaan määritetty mitään erityistä ikärajaa, ja sitä pelaa hyvin laajalla ikähaarukalla aika nuoresta kohtalaisen vanhempiinkin. PIMS peleissä alaikäinen tarvitsee huoltajaltansa allekirjoitetun peliluvan mukaan peleihin, ja voi tämän lapun omatessaan pelata peleissä.
PIMS pelilupa: http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelilupa.pdf

Nran

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 794
  • Ei se satu.
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #14 : 11 Syyskuu, 2016, 19:42:22 »
Pirkanmaasoftin peleihin ovat tervetulleita kaikki pelaajat. Suuntaa antavana ikänä voi pitää sellaisen 11-12 vuotta, riippuen aina pikkaisen nuoresta henkilöstä itsestään. Mikäli kyse on nuoresta pelaajasta, kannattaa tulla tutustumaan peleihin vanhemman kanssa ja katsomaan millaista siellä on. Pelitilanteet voivat olla välillä hyvinkin jännittäviä, pelipäivät ovat pitkiä ja peleissä pelaa samaan aikaan eritasoisia pelaajia, nämä on syytä ottaa huomioon.