PIMS Ry Keskustelufoorumi

RY => Säännöt => Aiheen aloitti: Nosferatu - 22 Kesäkuu, 2015, 20:21:08

Otsikko: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nosferatu - 22 Kesäkuu, 2015, 20:21:08
Jokaisen yhdistyksen peleissä pelaavan on osattava nämä säännöt! Säännöt kerrataan alkubriiffissä ennen päivän pelejä, mutta ne on hyvä osata jo etukäteen.

Sääntöjä on päivitetty vuoden alussa 2018 turvarajojen osalta.

1. Yleistä

1.1. Suojaimet ja tarvittavat pelivarusteet

Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:

- Paintball-maskit
- Sansein ritilämaskit
- Ballistiset suojalasit
- Ampujanlasit varauksin
- Muut testatut silmäsuojaimet

Varmista silmäsuojaimiesi kestävyys ennen pelaamista. Suojaimia voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella.

Sankalaseja saavat käyttää vain täysi-ikäiset ja yli 15-vuotiaat huoltajan kirjallisella lupalapulla. Sankalasien kanssa niskahihnan käyttö on suositeltavaa.

Peleissä on käytössä keltainen ja punainen hihanauha sekä oranssi ns. raatoliina. Hihanauhoilla erotetaan joukkueet toisistaan ja oranssi raatoliina merkkaa pelistä eliminoituneen pelaajan.

Hihanauhan sijoitus oikeakätisillä ampujilla on vasemmassa kädessä ja vasenkätisillä oikeassa kädessä. Voit myös pitää kummassakin kädessä nauhoja samanaikaisesti. Raatoliinan käyttö ei ole pakollista, mutta se on erittäin suositeltavaa.

1.2. Aseiden teho- ja turvarajat

Sarjatuleen kykenevät aseet ja pistoolit saavat maksimissaan ampua 1,2 Joulea (CQB-alueet) tai 1,6 Joulea (metsäpelialueet).

1,2 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 142 m/s
0,20 g: 110 m/s
0,23 g: 103 m/s
0,25 g: 98 m/s
0,28 g: 93 m/s
0,30 g: 90 m/s
0,36 g: 82 m/s
0,43 g: 75 m/s

1,6 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 163 m/s
0,20 g: 126 m/s
0,23 g: 118 m/s
0,25 g: 113 m/s
0,28 g: 107 m/s
0,30 g: 103 m/s
0,36 g: 94 m/s
0,43 g: 86 m/s

Itselataavaa kertatulta käyttävät tarkkuuskiväärit, joissa ei ole mahdollisuutta sarjatuleen saavat ampua maksimissaan 2,25 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 194 m/s
0,20 g: 150 m/s
0,23 g: 140 m/s
0,25 g: 134 m/s
0,28 g: 126 m/s
0,30 g: 122 m/s
0,36 g: 112 m/s
0,43 g: 102 m/s

Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit saavat maksimissaan ampua 3 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 223 m/s
0,20 g: 173 m/s
0,23 g: 161 m/s
0,25 g: 155 m/s
0,28 g: 146 m/s
0,30 g: 141 m/s
0,36 g: 129 m/s
0,43 g: 118 m/s

Eri aseluokilla on eri turvarajat, joiden alle ampuminen on ehdottomasti kiellettyä.

Sarjatuliaseet ja pistoolit, eli alle 1,2 joulea ampuvat (CQB-alueet) ja alle 1,6 joulea ampuvat (metsäpelialueet): ei turvarajaa.

Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit ja heikompitehoiset pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit, eli 1,2/1,6-2,25 joulea ampuvat: 20 metriä.

Tehokkaat pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit, eli 2,25-3 joulea ampuvat: 30 metriä.

Sarjatulen käyttö lähietäisyydeltä ei ole toivottavaa. Tarkkuuskivääreillä pelaavien on erittäin suositeltavaa kantaa heikompitehoista vara-asetta lähitilanteita varten.

1.3. Erikoisaseet ja niiden käyttö

Sallittuja heitettäviä kranaatteja ovat kuulia ampuvat airsoft-kranaatit ja dekokranaatit. Dekokranaattien käytöstä voit lukea lisää täältä (http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,849.0.html). Jokainen kranaatti täytyy hyväksyttää pelinvetäjällä ennen käyttöä. Kranaattia heitettäessä on huudettava "KRANAATTI!". Kranaatti heitetään alakautta.

Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit, sekä kumi- tai vaahtomuovikärkiset kranaatit ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä.

Heitin- ja kiväärikranaatit ovat sallittuja. Jokainen normaalista poikkeava heitin- ja kiväärikranaatti täytyy hyväksyttää pelinvetäjällä ennen käyttöä. Kranaatin kuulan osuma eliminoi pelaajan, kuten muukin kuulan osuma, ellei pelinjohto muuta mainitse.

Airsoftiin tarkoitettu kuminen tai muuten elastinen puukko voi olla kannossa hiljaista eliminointia eli puukottamista varten. Kaikki puukottamiseen käytettävät välineet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen käyttöä. Hiljainen eliminointi tapahtuu koskettamalla kohdetta kädellä tai erikseen pelinjohdolla hyväksytetyllä välineellä ja lausumalla puukko. Puukottamalla eliminoitava pelaaja toimii muuten samalla tavalla kuin eliminoituessaan kuulasta, mutta ei huuda "OSUMA!" -huutoa.

Kilven tulee kuvata aitoa ballistista kilpeä, koon ollessa maksimissaan 120cm x 60cm. Kilpi ei saa olla läpinäkyvä, kilvessä saa olla noin 10cm korkea ja 30cm leveä "ikkuna".
Kilven kanssa saa käyttää ainoastaan pistoolia. Pistoolilla saa ampua tähdättyjä laukauksia kilven ikkunaa käyttäen, siten että pistoolia pidetään kilven edessä ja laukaus tähdätään kilven ikkunan lävitse. Kilpi on henkilökohtainen, eikä sitä voi kesken pelin siirtää toiselle henkilölle. Kilven voi tuhota joko kranaatilla tai kädellä koskettamalla. Itse pelaajaan osunut kuula lasketaan aina normaaliksi osumaksi. Kun kilpi on tuhoutunut, sitä ei voi käyttää enää saman pelin aikana.

Kaikki itse tehdyt tai rakennetut aseet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen pelaamista.

1.4. Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään osoittamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajale, on koituneet vahingot korvattava parhaaksi katsotulla tavalla. Mikäli löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, varusteet, aseiden osat tms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja toimittaa ne pelinvetäjälle.

1.5. Asenne

Pidä aina mielessäsi, että airsoft on vain leikkiä ja mukava harrastus. Mikäli sinua huomautetaan säännöistä, älä loukkaannu, vaan paina asia mieleesi vastaavien tilanteiden välttämiseksi. Mikäli olet asiasta eri mieltä, voi siitä tietenkin keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään asiasta. Nämä säännöt on tehty pelaajien ja pelialueen turvallisuutta ajatellen. Muista myös käyttäytyä hyvin kanssapelaajaa kohtaan. Vältetään kaikkea ylimääräistä huutelua ja mahdollisesti loukkaavaa toimintaa.

1.6. Päihteet

Päihteet ja airsoft eivät kuulu yhteen. Alkoholin tai muiden päihteiden nauttiminen ennen peliä tai pelin aikana on ehdottomasti kiellettyä. Väärinkäsityksien välttämiseksi alkoholipulloja, tyhjiä tai täysinäisiä, ei saa pelikentille tuoda. Tupakointi on sallittu vain sille erikseen osoitetussa paikassa.

1.7. Teräaseet

Pelin aikana mukana olevat teräaseet on pidettävä asianmukaisesti suojattuina, jotta ne eivät aiheuta vaaraa kantajalleen tai kanssapelaajille.

1.8. Alkubriiffi

Ennen pelien aloittamista yhdistyksen virallisissa tapahtumissa pidetään ns. alkubriiffi, jossa kerrataan pelaajille säännöt, ilmoitetaan mahdollisista sääntömuutoksista ja tiedotetaan yhdistyksen asioista. Jokainen pelaaja on velvoitettu kuuntelemaan alkubriiffin.

2. Pelin aikana

2.1. Vaaratilanteet

Jos vaaratilanne syntyy pelin ollessa käynnissä, tulee vaaran ensimmäisenä huomanneen pelajan huutaa "PELI SEIS!" välittömästi. "PELI SEIS!" -huuto kuuluu jokaisen pelaajan velvollisuuksiin ja jokainen on velvoitettu toistamaan huudon. Pelin ollessa seis pelaajat eivät liiku paikaltaan ennen kuin pelin keskeyttänyt tilanne selvitetään. Asian selvittää yhdistyksen toimihenkilö. Kun pelin katkaissut asia on selvitetty, peli jatkuu huudolla "PELI KÄY!" tai loppuu huudolla "PELI OHI!". Kummassakin tapauksessa huuto toistetaan.

Peli tulee huutaa seis seuraavissa tapauksissa:

- Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle.
- Varsinaisella pelialueella tai offgame-alueella sattunut tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa.
- Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja.
- Muut vaaratilanteet, esim. joku putoaa järveen tai jäihin, tulipalo jne.

Vaaratilanteiden välttämiseksi sokkona ampuminen on kiellettyä. Pelaajan on aina nähtävä mihin tämän ampumat kuulat lentävät.

2.2. Pelin aloitus

Peli alkaa, kun kumpikin joukkue on ilmaissut olevansa valmis ennalta sovitulla huudolla, kuten "VALMIS!". Suojalasit laitetaan päähän aina pelialueelle offgame-alueelta siirryttäessä ja ne pysyvät päässä aina kun ollaan pelialueella, mutta viimeistään tässä vaiheessa on syytä varmistaa, että kaikki ovat suojalasinsa muistaneet. Kun kumpikin osapuoli on valmis, voidaan peli käynnistää huudolla "PELI KÄY!". Myös pelikohtaisia muutoksia voi esiintyä.

2.3. Pelissä mukana oleva pelaaja   

Järki mukaan pelikentälle. Mikäli olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vaan käytä järkeäsi. Pari kuulaa on varmasti riittävä määrä.
Fyysinen kontakti toiseen pelaajaan on ehdottomasti kielletty poislukien hiljainen eliminointi kädellä tai elastisella puukolla. Mikäli olet varma osumastasi vastustajaan, mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseiden kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa, etenkin jos kohde on liikkeessä. Päätä pienemmästä reijästä ampuminen on kiellettyä, ellei pelaaja ole reijästä kosketusetäisyyden ulkopuolella.

2.4. Eliminoitunut pelaaja 

Eliminoiduttuasi tulee sinun muistaa seuraavat asiat:

- Ilmaise muille, että sinuun on osunut huutamalla "OSUMA!" tai karjaisemalla kuuluvasti.
- Pidä silmäsuojaimet päässä. Pidä ne päässä myös offgame-alueella niin kauan kuin peli on käynnissä.
- Irrota lipas aseesta.
- Ammu tyhjälaukaus kertatulella maahan tyhjentääksesi aseen piipun.
- Varmista aseesi.
- Pidä oranssi raatoliina näkyvillä – näin erotut helposti pelissä mukana olevista. Mikäli et omista raatoliinaa, pidä toista kättäsi ylhäällä merkkinä eliminoitumisestasi.
- Älä häiritse peliä, vaan tarvittaessa jää odottamaan tilanteen rauhoittumista paikoillasi maaten.
- Eliminoituneet eivät voi keskustella pelissä mukana olevien pelaajien kanssa.

2.5. Pelin lopetus

Kun on todettu, että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä suoritettu tai asetettu aikaraja umpeutunut, huudetaan "PELI OHI!". Jokainen pelaaja toistaa tämän huudon kuuluvasti. Tämän jälkeen siirrytään ripeästi offgame-alueelle valmistautumaan seuraavaan peliin. 

3. Offgame-alue

Offgame-alueelle saavuttaessa tulee jokaisen pelaajan tarkistaa seuraavat asiat:

- Ase on varmistettu.
- Aseessa ei ole lipasta kiinnitettynä.
- Sormi ei ole liipaisinkaaren sisäpuolella.
- Tyhjälaukaus on suoritettu. Tyhjälaukaus tulee suorittaa turvalliseen suuntaan sekä tilassa, jossa jokaisella lähistön henkilöllä on suojalasit päässä.
- Silmäsuojaimet pidetään päässä pelin aikana myös offgame-alueella
- Hop-upia saa säätää ainoastaan pelinjohdon ennalta määrittelemällä paikalla.
- Pelin aikana ei offgame-alueella saa ammuskella, sillä se saattaa häiritä pelissä mukana olevia.

3.1. Valmistautuminen peliin

Jotta pelipäivään mahtuisi mahdollisimman paljon toimintaa, muista hoitaa kaikki huollolliset asiat kuten lippaiden lataus ja nestetankkaus ennen seuraavan pelin kannalta epäoleellisia asioita.
 
4. Pelialuekohtaiset lisäykset

Tarkista pelialuekohtaiset säännöt ja tehorajat pelialueen omalta sivulta.

- Lempäälän Jättömaa (http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,1163.0.html)

- Nokian metsäpelialue (http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,2163.0.html)
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: theIOVAK - 01 Marraskuu, 2015, 23:51:26
Hei.Huomasin yhden pienen virheen tuolta kaavake osiosta löytyvistä pelisäännöistä ( http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelisaannot.pdf )
siellä sanotaan ``Peleissä on käytössä sininen ja punainen hihanauha``. Jos jotain kiinnostaisi.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nosferatu - 02 Marraskuu, 2015, 04:33:53
Kotisivuilta ja foorumilta saattaa löytää vanhentuneita tietoja. Tällaisissa ristiriitaisissa tapauksissa foorumilta löytyvä uusin tieto kumoaa aina vanhemman tiedon.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: sahis - 23 Huhtikuu, 2016, 11:10:07
Moro kaikille lukijoille.
Kysyisin sellaista asiaa poikieni puolesta ja itseäni sivistääkseni, että mitä säännöt sanovat nuorista pelaajista, jotka ovat jäseniä, että pitääkö heillä olla jäsenkortin lisäksi vielä se vanhempien allekirjoittama lupalappu mukana ja mikä on se ikäraja, jolloin ei tartte lupalappua, vaan jäsenkortti riittää?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: LKsGt - 23 Huhtikuu, 2016, 13:04:20
Lupalappua et tartte sitten lapselles, kun saat jäsenkortin koska jäsenhakemuksessa lapsellasi on huoltajan allekirjoitus.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Viiskasi - 02 Elokuu, 2016, 14:18:28
Terve kaikille!
Suojalasiasiaa kyselisin. Saako käyttää esim ce hyväksyttyjä työmaa laseja? Taitavat olla 3M valmistamat. Lasit istuu hyvin päähän ei jää rakoja sivuille. Testattu on että kestää suoraa kuulaosumaa 2m päästä! Kysymys siis, saako niillä osallistua peleihin?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Haapanen - 02 Elokuu, 2016, 14:48:45
voiy tuoda paikalle jossa ne testaab 3J teholla n.10cm päästä m3 se pitäisi heittämällä kestää, sen jälkeen niitä voi käyttää
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Koliakka - 07 Elokuu, 2016, 19:41:48
Saako näitä käyttää peleissä? http://www.prohobby.fi/airsoft/taisteluvarusteet/savuheitteet-ja-kranaatit/enola-gaye-kuulakranaatti-p-2823.html
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nosferatu - 07 Elokuu, 2016, 21:14:21
Tavallisissa kaikille avoimissa peleissä ei räjähdyksen kovasta äänestä johtuen, mutta K-18 -peleissä kyllä pelinvetäjän hyväksynnällä.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: isto - 08 Elokuu, 2016, 17:00:08
Tuohon silloin tällöin pompahtavaan lasikysymykseen: CE-merkintä yksistään ei tarkoita suojausluokan suhteen yhtään mitään.
Laseista tulee löytyä merkintä EN 166 X - Y, jossa Y on mekaaninen suojausluokka.
Standardi EN 166 määrittelee suojausluokat S, F(0,86g@45m/s = 0.9J) , B (0,86g@120 m/s = 6,2J) ja A (0,86@190m/s). Näistä 3J vaatimuksen täyttävät siis B ja A. Useimmat työmailla käytetyt (ja rakettilasit) ovat luokkaa F eivätkä siis kelvollisia.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: juhoensio - 08 Elokuu, 2016, 17:29:29
Voidaanko pelisääntöjä tarkentaa seuraavissa tilanteissa:
- kuula osuu pelaajaan kimmokkeena hökkelin seinästä tai esim. puunoksasta, kivestä yms. jos olen     oikein ymmärtänyt, em. tilanteet eivät ole osumia,
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, onko se osuma joka eliminoin sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, joka on kotelossa, onko se osuma joka eliminoi sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nosferatu - 08 Elokuu, 2016, 18:14:22
Kuulan kimmotessa pelaajaan esim. hökkelin seinästä: ei lasketa osumaksi, pelaaja voi jatkaa pelaamista normaalisti. Kimmokkeen on kuitenkin oltava varma, eli jos olet epävarma oliko osuma kimmoke, otetaan se normaalina osumana.

Kuulan osuessa kädessä olevaan aseeseen: ase tuhoutuu, mutta sen voi käydä korjaamassa aloituspaikalla.

Kuulan osuessa holsteroituun tai selässä olevaan aseeseen: normaali osuma, eli pelaaja tippuu pois pelistä normaalisti.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: EE5A - 11 Syyskuu, 2016, 11:54:13
Hei!Mikäs olisi ikäraja tähän airsoftiin?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: infoBass - 11 Syyskuu, 2016, 15:17:50
Airsoftin pelaamiselle ei ole Suomen lainsäädännön taikka PIMS sääntöjen mukaan määritetty mitään erityistä ikärajaa, ja sitä pelaa hyvin laajalla ikähaarukalla aika nuoresta kohtalaisen vanhempiinkin. PIMS peleissä alaikäinen tarvitsee huoltajaltansa allekirjoitetun peliluvan mukaan peleihin, ja voi tämän lapun omatessaan pelata peleissä.
PIMS pelilupa: http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelilupa.pdf
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nran - 11 Syyskuu, 2016, 19:42:22
Pirkanmaasoftin peleihin ovat tervetulleita kaikki pelaajat. Suuntaa antavana ikänä voi pitää sellaisen 11-12 vuotta, riippuen aina pikkaisen nuoresta henkilöstä itsestään. Mikäli kyse on nuoresta pelaajasta, kannattaa tulla tutustumaan peleihin vanhemman kanssa ja katsomaan millaista siellä on. Pelitilanteet voivat olla välillä hyvinkin jännittäviä, pelipäivät ovat pitkiä ja peleissä pelaa samaan aikaan eritasoisia pelaajia, nämä on syytä ottaa huomioon.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Laukkanen - 07 Maaliskuu, 2017, 22:53:43
Sääntöjä päivitetty kilpien osalta.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: jägermeister - 08 Maaliskuu, 2017, 17:17:37
7 kg minimipaino kilville?
Meniköhän nyt vähän överiksi?, lyijystäkö sellaista pitäisi alkaa väsäämään?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: isto - 10 Maaliskuu, 2017, 11:34:30
Vaikuttaisi vähän siltä, pitääpä punnita sällin suunnilleen maksikokoinen kilpi, "lasi" PC:tä ja puiset kahvat.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nran - 10 Maaliskuu, 2017, 12:44:23
Hyvä että asiasta nousi mielipiteitä, kävimme kilpisäännön läpi uudestaan hallituksen ja toimikunnan kanssa.
PJ:n ehdottama kilven painoraja vaikuttaisi vaikeuttavan nuorempien pelaajien pelaamista sekä joiltain osin vaikeuttavan kilpien rakentamista. Eli yhdistettynä lisäävän kynnystä tuoda kilpiä peleihin. Sääntöjen tarkoitus on luoda puitteet turvallisille ja tasapainoisille peleille, ei vaikeuttaa pelejä.

Tästä johtuen, poistamme kilpien painorajan säännöistä.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: isto - 11 Maaliskuu, 2017, 08:35:40
Mittasin ja punnitsin (kiinalainen tarkkuusmittauslaite, lue LIDLin digitaalinen henkilövaaka) nyt kumminkin tuon Paten kilven.
80x120, n. 3.5 kg
https://www.instagram.com/p/BRfOUj9B15x/
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Kenia - 03 Huhtikuu, 2017, 07:34:19
Olisiko mahdollista harkita jättömaan tehorajoja tukiaseiden suhteen? Nyt koneskojen käyttö jää kovin vähäiseksi alueella, varsinkin sellaisilla millä ei ole mahdollisuutta ampua kertatulta.

Ehdottaisin, että tukiaseet joko saavat ampua sarjaa myös kylässä, kunhan pitää huolen turvarajoista (esim se 25m) tai vaihtoehtoisesti tukiaseiden tehorajaa voisi nostaa niin, että niillä pystyisi vaikuttamaan paremmin kylän reunoilta.

Nykykäytännöllä tukiaseet ovat samalla viivalla pienten konepistoolien kanssa, paitsi että niillä ei voi mennä kylään ja ne ovat isoja ja ikäviä.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: jägermeister - 03 Huhtikuu, 2017, 08:34:18
Olen samaa mieltä, tulituki on kyllä harmillisen vähäistä ja alitehoista peleissä, sääntöjen muutos voisi nyt olla paikoillaan, esim. 1.4 j lähtörajat ja/tai mahdollisuus ampua sarjatulta koko pelialueella.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Haapanen - 03 Huhtikuu, 2017, 20:20:15
Oma henkilö kohtainen näkemys on, että nykyinen sääntö on toimiva ja helppo ymmärtää.


Syy miksi kylässä ei ammuta sarjaa perustuu vain ja ainoastaan turvallisuuteen. Ensimmäinen osa niin hökkeleitä ei tyhjennellä pelkkää sarjaa losottamalla ja toinen syy on ns. paniikki laukaukset.  Nämä vahinko laukaukset aka. paniikkilaakit niin tapahtuu silloin kun joku tulee kulman takaa ja puolivaistomaisesti ammut. Näitä tapauksia oli esimerkiksi viime sunnuntaina 2kpl ja molemmat vanhemmilla pelaajilla, jotka lajia nähneet jo useamman vuoden.  Molemmissa tapauksissa kun pyssy oli semillä niin tuli vain se yksi kuula, eikä 10 joka helposti tulee sarjalla pihalle ainakin yhtään viritetymmässä pyssyssä.


En myöskään koe järkeväksi nostaa teho rajaa KK pyssyille, sikäli jos nostetaan 1,6J eroa ei ole niin paljoa et kannattaisi. 2J:n jouleen nostaminen tappaisia kaikki DMR kiväärit pois, sikäli ammutko mielummin semiä vai sarjaa, kun tehoa saa olla yhtä paljon.


Summasummaarum, jatketaan niin kuin tähänkin asti ja todetaan, että LMG ei ole oikea ratkaisu CQB pelaamiseen.   

Ps. Tämä vain minun henkilökohtainen kanta, ei yhdistyksen. Joku isommilla nappuloilla saa tehdä lopulliset päätökset.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: isto - 04 Huhtikuu, 2017, 20:36:58

Jep,


ei lainkaan huono perustelu.
Olin jo itse kirjoittamassa kommenttia KK:n puolesta määritellyillä paikkarajoilla 2J energialla, sitten tuli mieleen oma kalusto, mm. 1xDMR, kylmää...
Gatling olkoon sellainen jolla A-tarviketta tulee riittävästi, mutta rajatulla kantamalla (energialla)
Sarjahan on kylässä jo yksikäsitteisesti ja ehdottomasti kielletty eli siihen ei voi puuttua.
Ehkä joku erikoisversio säännöistä voisi löytyä etäisyyden ja tehon kombibaationa kylän reunoilta ?


isto
Sivumennen, Mika, henkilökohtainen on yhdyssana.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Kenia - 05 Huhtikuu, 2017, 08:52:44
turvallisuus ja sääntöjen selkeys ovat kyllä ihan hyviä pointteja.
 
pari vastapointtia:

1) tukiaseet ovat kuitenkin melko marginaalisia (viime pelissä 2.4 niitä taisi olla kaksi, pelaajia 60+). Tämä on oleellinen pointti siksi, että näin pientä porukkaa pelinvetäjät pystyvät paremmin vahtimaan ja vaikkapa käymään henkilökohtaisesti tukiaseeseen liittyvät säännöt läpi.

2) hätälaukauksia välttääkseen voinee linjata, että tukiaseelta ammutaan vain tuelta, kylässä liikkuessa ase ei saa olla valmiina ampumaan (eli ei liikuta niin sanotussa low ready asennossa), vaan esimerkiksi pistooli kädessä. (tämä sopisi myös osin dmr-aseisiin, ettei vahingossa paukuta liian läheltä toista kylässä)

3) se, että isompi tehoraja asettaisi tukiaseet paremmiksi kuin esimerkiksi dmr:t, on sillai vähän höpsö, että kuinka moni oikeasti power-pelaa niin vahvasti, että on valmis vaihtamaan upean demarinsa koneskaan, ihan vain siksi että saisi sillä marginaalista etua? Tälläinen ajattelu on ainakin minulle hieman vieras. Se, pelaako konekiväärillä vai demarilla lienee enemmän makuasia. (itseasissa dmr:llä pelaavat saavat jo nykyisillä säännöillä melkoisen edun, mutta silti kaikki eivät ole tehneet aseistaan dmr-pyssyjä - mikä saa pelkäämään että muokkaamalla tukiase-sääntöä aiheuttaisi tälläistä?)

Asettamalla koneskoille omat rajansa saadaan peliaelueen etäisyyksiä paremmin hyödynnettä (vaikka alue on kovasti rakennettu, ei se vieläkään ole puhdas cqc-paikka). tukiaseet antamat myös hyvää apua kylään hyökätessä, kun puolustajia voi pitää tehokkaasti matalana.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: uhku - 08 Huhtikuu, 2017, 12:04:22
Omasta mielestä normi sunnuntaipeleihin mahdollisimman selkeät säännöt. Nykyisellään ne ovat sitä. Kun aletaan määrittelemään tehorajoja sen mukaan miltä pyssy näyttää, niin homma menee helposti sekavaksi. Missä vaiheessa AK muuttuu RPK:ksi ja saa ampua kovempaa? Sääntö koskemaan tehokkaamman pyssyn kantamista eritavalla kylässä kuulostaa jo lähtökohtaisesti tuhoon tuomitulta kaikille avoimissa sunnuntaipeleissä..

On tietysti kurjaa, ettei painavasta gonaattorista saa mitään etua. Toisaalta joku pölvästi saattaa käyttää kypärää ja platecarrieria ja kantaa 8 lipasta, vaikka hicap ja pelkkä maastopuku toisi varmasti pelillisen edun. Skenuissa yms eläytymispainotteisemmissa peleissä olen itsekin tarkemman pyssykohtaisen erottelun kannalla tuli etu sitten kuularajoituksista per lipas tahi tehorajoista.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Kenia - 08 Huhtikuu, 2017, 16:05:13
tää on sillai vähän epäjohdonmukista ja siten pöhköä, kun omat rajat sallitaan jo tarkkiksille ja demareille - eikä tää oo ollu kellekään epäselvää saati turvallisuusuhaksi koettua. ja molempien kohdalla ainakin itse odottaisin käyttäjiltä, että tilanteissa missä vastustaja voi tulla nopeasti läheltä eteen ei liikuttais sen pitkän pyssyn kanssa, vaan esim pistooli kädessä. tää sais olla ihan sääntökin tehokkaampien pyssyjen suhteen kylässä.

mun pointti tässä ei ole niinkään sääliä niitä, joiden koneskat jää ny käyttämättä, vaan ihan pelillinen pointt - ne kun toisi pelialueelle syvyyttä, kylässä puolustava tukiase olisi jännittävä vyöryttää ja hyökkääjien apuna konekivääri taas pystyy pitämään vastustajat matalina.

mulla on sillai kova luotto meidän pelinvetäjiin, et ne pystyis kyä hanskaa kolmannenkin poikkeuksen sääntöihin (siis demareiden ja tarkkisten lisäksi). salaa myös toivois, et uusiin ehdotuksiin lähdettäisiin vähän avoimemmin mukaan. kokeillaan vaikka pelikertana tai kahtena.

ja siihen aseen luokitteluun: onko nyt dmr:n suhteen olemassa mitään selkeää rajaa mikä on ja mikä ei dmr? jos ei, niin miksi sitten konekiväärien suhteen olisi sitten erilaista? tässä voinee käyttää pelinvetäjän harkintaa.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Nosferatu - 08 Huhtikuu, 2017, 16:53:19
Sääntömuutosta on ehdotettu useaan otteeseen aiemminkin. Hallituksen kanssa keskusteltiin jälleen asiasta, ja säännöt päätettiin pitää nykyisellään samoista syistä kuin aikaisemminkin. Lyhyesti: sääntömuutos toisi enemmän ongelmia kuin se korjaisi.

Ensinnäkin uhkun mainitsema tulitukiaseen määrittely. Missä kulkee raja tavallisen sarjatuliaseen ja tulitukiaseen välillä? Maailmassa on olemassa monia kevyitä tulitukiaseita, kuten esimerkiksi MG36, RPK ja M27 IAR. Vertaus puoliautomaattikivääreihin on melko ontuva, koska puolarit on todella helppo määritellä: ne ampuvat vain puoliautomaattisesti, poislukien pistoolit. Puoliautomaattikiväärit maksavat korkeammasta tehorajastaan melko suurella turvarajalla ja sillä etteivät ne voi ampua sarjaa. Tulitukiase taas ei maksaisi sarjatulesta kylässä ja/tai korkeammasta tehorajasta millään, ellei sitten niille kehitellä omia turvarajoja tai muita rajoitteita, mikä taas johtaisi lisätyöhön sääntöjen valvomisen suhteen.

Toiseksi tulitukiaseella pystyy kylän ulkopuolelta tälläkin hetkellä tukemaan kylään hyökkäystä erittäin hyvin. Kantama riittää nykyisilläkin tehorajoilla aivan hyvin peittämään koko kylän sen ulkopuolelta. En näe syytä miksi tätä pitäisi muuttaa.

Kolmanneksi ero kantamassa kapenisi puoliautomaattikivääreihin. Puoliautomaattikiväärillä pelaaminen hankaloituisi entisestään, kun joku voisi konekiväärin kanssa ampua miltei yhtä pitkälle kuin pelkkään puoliautomaattituleen kykenevä tarkkuuskivääri.

Neljänneksi, sarja kylässä tulisi aiheuttamaan verta ja kyyneliä, vaikka tulitukiase saisikin ampua vain tuettuna. Paniinkilaukauksia tulisi tapahtumaan, koska niitä tapahtuu tälläkin hetkellä tarkkuuskiväärien kanssa. Lisäksi sarjatulen käytön valvominen olisi haastavaa, kun peliä valvova toimikuntalainen (tai kuka tahansa pelaaja, sääntöjen valvominenhan on kaikkien velvollisuus) ei välttämättä tiedä, onko kylän toisella puolen sarjatulta ampuva tulituen kanssa liikenteessä vai ei.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Kenia - 08 Huhtikuu, 2017, 17:14:34
iha valideja pointteja, kiitos näistä.

sääntöjen noudattamisen seuraamisen vaikeus on toki höpsöä, koska herrasmieslaji ja kaikkihan niitten mukaan menee.

tässä tapauksessa voisi tietty rajata kevyet kk:t pois, ja hyväksyä vain selkeät vehkeet. tää tietty vois olla vähän tyhmää, et jos ei pkm käy mut sit joku m249 käy.  mut jos tahtoa on niin kaikki järjestyy, mut toki selkeys säännöissä on iha hyvä arvo!

mut pääasia et on mietitty, ja totta, johan sillä m100koneskallakin jo jotain tekee.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Henri - 18 Huhtikuu, 2018, 14:05:46
Moi
saako alle 15v. käyttää silmäsuojaimina tämäntyylisiä suojaimia.
Huoltajan kirjallisen luvan kera?
https://www.milgear.fi/fi/product/swiss-arms-extreme-ops-suojalasit-tuplalinssilla/5993
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: joksu - 18 Huhtikuu, 2018, 14:35:11
Jos ne kestävät saa. Ei tarvitse edes lupalappua.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: meetsmurffi - 21 Huhtikuu, 2018, 14:22:56
Joo tosta kun tuon lempäälän tehoraja hän on näillä rynkyillä se 1,2 niin missä saisin aseen joulea pienennettyä
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: meetsmurffi - 21 Huhtikuu, 2018, 14:28:49
Joo tosta kun tuon lempäälän tehoraja hän on näillä rynkyillä se 1,2 niin missä saisin aseen joulea pienennettyä?
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Kataja-aho - 21 Huhtikuu, 2018, 23:26:54
Juu, aseen gearboxi vaan auki ja sieltä jousesta pala pois. => Mitä isompi pala, sitä enemmän aseen teho laskee, eli kannattaa ottaa pieni pala kerrallaan . Esim puoli kierrosta ja kronotus.
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: joksu - 22 Huhtikuu, 2018, 09:09:49
Jaaa tätä ei itse kannata ihan välttäättä tehdä, sillä jos ei tiedä mitä tekee lopputulos on 99% ajasta ase-joka-ei-toimi. Kannattaa katsoa foormumin  virityspalvelut (http://virityspalvelut) - ketju. Myös rahastonhoitaja Remu on usein paikalla ja pudottaa tehoja pientä korvausta vastaan. Aseet kannattaa virittää hieman alle rajan, sillä sää saattaa muuttaa tehoja vähän joka johtaa yliampumiseen pistokronossa -} pelikieltoon. 
Otsikko: Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
Kirjoitti: Roopeos - 22 Huhtikuu, 2018, 10:36:05
Juuh,joko Remu tai Gummigana/Sauli voisi onglelman hyvin hoitaa🙆kannattaa laittaa viestiä foorumilla tai kysyä peleillä,todennäköisesti molempi parempi