Kirjoittaja Aihe: LI-Po  (Luettu 3534 kertaa)

mrock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
LI-Po
« : 20 Lokakuu, 2012, 21:41:15 »
Terve! ihan teiltä viissaammilta lähtisin kyseleen kun en noita Li-po akkuja ole koskaan käyttänyt, mutta nyt niitä sain kaupanpäälisinä tusinan ja ajattelinpa että jokos olisi itsekkin niihin aika siirtyä. Mutta ongelmana on se että en noiden käytöstä käytännössäkatsoen tiedä yhtään mitään, joten jos joku viitsisi kertoa tyhjentävän vastauksen siitä miten näiden kanssa toimia, ettei satu vahinkoa joista aina varoitellaan näiden kanssa..

kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuisi. :)

devourer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
Vs: LI-Po
« Vastaus #1 : 20 Lokakuu, 2012, 23:05:04 »
Hyvin lyhyesti: Tutki ja ota selvää ensin mitä akkuja kyseessä. Tämän jälkeen ota selvää minkälaisen laturin tarvitset. HUOM! LiPo akkuja ladataan VAIN LiPo akkujen lataukseen sopivalla laturilla! Älä edes yritä latailla laturilla, ellet 100% varmasti tiedä että se soveltuu siihen. Kuulostaa hankalalta, mutta huoli pois. Tänä päivänä LiPo akuillekin on ns. automaattilaturit, jotka monitoroivat / balansoivat kennot eivätkä myöskään ylilataa. Itse en silti jätä LiPoja latautumaan ilman että olen itse asunnossa ja hereillä.
Älä kolhi kennoja. Älä päästä akkua tyhjäksi. Lataa vain sellaisella latausteholla, jonka akku kestää. Älä myöskään ylilataa. Varmuuden vuoksi pidä akku keraamisella alustalla ladattaessa.

Vielä lyhyemmin: Googleta lipon käytöstä ja turvallisuudesta.
Tässä ihan kelpo opas lipojen käyttöön:
http://wiki.lennokit.net/index.php/LiPo
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2012, 23:06:41 kirjoittanut devourer »
Napalmi on hottia!

Nosferatu

  • Varapuheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 507
Vs: LI-Po
« Vastaus #2 : 20 Lokakuu, 2012, 23:26:29 »
Ensiksi kannattaa hankkia hyvä laturi. Suomalaisista airsoft-kaupoista en ole löytänyt hyviä latureita, mutta ulkomailta, esimerkiksi Hobbykingistä ja Ebaysta, saa tilattua hyvälaatuisia latureita. Laturin kannattaa olla hyvälaatuinen ihan akun käyttöikää ja suorituskykyä ajatellen. Lisäksi 20 euroa maksava halpislaturi voi hyvällä säkällä alkaa savuttamaan ensimmäisellä latauskerralla. Tämä on tullut itse koettua.

Ja itse käytöstä. Lipoakun käyttö on nikkeliakkua hieman monimutkaisempaa, ei kuitenkaan mahdotonta jos vain pitää mielessä pari asiaa. Ensinnäkin lipoakkua ei saisi antaa kulua käytössä loppuun. Tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että kun aseen sarjatuli alkaa pelissä hiipumaan tai semiviive nousemaan, pitää ampuminen lopettaa välittömästi. Lipoakun jännitettä voi myös tarkkailla siihen tarkoitetulla lipohälyttimellä pelien välissä. Hälytin kytketään akkuun kiinni, jolloin se piipittää mikäli akun kennojen jännite on liian alhainen. Jos akun antaa tyhjentyä täysin, niin ettei ase ammu akulla ollenkaan, voi lipo vaurioitua eikä sitä välttämättä saa enää toimimaan normaalisti. Toinen asia mitä kannattaa muistaa, on se, ettei akkua saisi koskaan päästää oikosulkuun. Eli suomeksi: jos akun punainen ja musta johto pääsevät kosketuksiin, voi akku kirjaimellisesti poksahtaa. Oikosulun voi aiheuttaa vesi, lumi tai käyttäjävirhe.

Lipoakkuja kannattaa säilyttää ja kuljettaa huolella. Säilytykseen ja kuljetukseen kannattaa käyttä Lipo-safe -pussia, joka suojaa akkua kovalta maailmalta, sekä tarvittaessa rajoittaa lipon aiheuttamaa vahinkoa, mikäli akku sattuu syttymään. Lipoakkuja kannattaa säilyttää ladattuina, jottei näiden suorituskyky pääse laskemaan. Näin viimeiseksi, lipoakut ovat kuitenkin aika turvallisia, ellei niitä tosissaan ala pahoinpitelemään.

Balrog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
Vs: LI-Po
« Vastaus #3 : 21 Lokakuu, 2012, 00:58:30 »
Niitä "vialliseksi" menneitä lipoja on Dumlen kanssa tarkoituksella tuhottu 4kpl? Deconilla jotkut varmaan on nähneet?
Ihan vaan esimerkkinä yhtä lipoa ladattiin suoraan auton akusta ilman balansereita ja hyvin otti virtaa vastaan, tosin kennot eivät jaksaneet pitää varausta kovin pitkään = Ei tulipaloja

Muutama muu 2, 3 ja vissii 4-kennoinenkin puhkaistiin naulalla, yksikään ei syttynyt palamaan mutta kaasuuntui, turposi ja tuotti suuren määrän savua ja lämpöä. 

Eli ei ne ihan kananmunia ole, ampumalla ei saatu mitään vahinkoa aikaiseksi. Mutta Devon ja Nosferatun viestit pitää paikkansa, lipoja pitää käsitellä varovaisemmin ja latauspussia suosittelen koska savu=tuli...


Yksi käytössäni olevista lipoista pudotti yhden kennon jännitteen todella alhaiseksi eikä laturi suostunut sitä lataamaan, suoraa virtaa kennoille ilman balanseria ja itsellään annoin tasoittua. Kyseinen akku on edelleen käytössä. Ketään en kehota sitten näin tekemään.


Tämä viesti oli vain esimerkki kokemuksistani lipojen kanssa, älkää tehkö mitään tyhmää tai ole täysin varmoja lipojen kanssa
"In hoc signo vinces"

Tuubi4s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
Vs: LI-Po
« Vastaus #4 : 02 Syyskuu, 2014, 12:36:37 »
Laitanpa tänne kun en parempaakaan paikkaa löytäny eli postissa saapu just pari Turnigyn 7,4 LiPoa 1800 ja 2000 MaH (käytettyä) Ja huomasin että molemmat ovat hieman pullistuneita. Muistan jostain lukeneeni että tämä saattaai olla pikku probleema, mutta aattelin nyt näistä jutuista enemmän tietäviltä ensiks kysyä. Laturikin on vasta postissa joten en pääse akkuja heti lataamaan (jos se edes mtn auttaiskaan) Aattelin kyllä vilkasta että minkämoiset varaukset kennoissa vielä on. Mutta mites onko noille enää mtn tehtävissä vai...?

Lassi-

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 114
  • Hathat.
Vs: LI-Po
« Vastaus #5 : 02 Syyskuu, 2014, 15:03:59 »
Pullistuminen tapahtuu yleensä jos akku pääsee liian tyhjäksi ja sitä lataa uudelleen. Itselläkin on yksi 11.1V Turnigy joka on vähän pulistunut käyttäjävirheen takia,
mutta toimii moitteetta. Pullistuminen on ymmärtääkseni merkki (ei fakta) että akku olisi altistunut käyttäjävirheelle tms. Mutta omalla kohdalla tuo akku pelaa ainakin
ihan hyvin.

Oma neuvo olisi että kokeile jännitteet akusta, jos normaalit, koita ladata akkua ja katso toimiiko se normaalisti.
Muistaakseni 7.4 lipo on tyhjä jos kennojännitteet ovat 3,7 tai alle, mutta voin tässä olla väärässä.
Itse käytän pääasiassa 11.1v lipoja. Ja kun/jos koitat pullistunutta lipoa ladata, lataa alkuun ainakin keräämisella pohjalla.
Lautasella tai vastaavalla, jotta mitään vahinkoa ei synny jos lipo alkaa temppuilemaan.
Airsmith, as in airgundoctor.

Tuubi4s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
Vs: LI-Po
« Vastaus #6 : 02 Syyskuu, 2014, 15:49:29 »
Mittasin molemmista akuista jännitteet ja molemmissa oli hitusen yli 8 volttia. Voikos tuo olla syy mihinkään sillä akun pitäis olla vaan 7,4 volttinen. Onko mahdollista että akut on ollu alle tai lähellä tuota 3,7 voltin rajaa jonka jälkeen ne on ladattu yli maks. kapasiteettinsa => pullistuminen.

Nöpö

  • bottom
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
Vs: LI-Po
« Vastaus #7 : 02 Syyskuu, 2014, 16:08:52 »
Jänninte on 7,4v, kun akku on "tyhjä" eli täyteen ladattuna 8,4V. Pullistuminen voi myös johtua siitä, että lipoja on säilytetty liian kauan täyteen ladattuina. Kannattaa oikeesti tutustua lipoihin ennen kuin käyttää niitä.
:D

Nakkis

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: LI-Po
« Vastaus #8 : 02 Syyskuu, 2014, 16:24:42 »
Tässä tapauksessa, kun kennojännitteet ovat nousseet noin radikaalisti normaalista 3,7 Voltin rajasta, on akku kärsinyt sisäisiä vaurioita. Altistunut kosteudelle, kolhuille, ylilataukselle, tai mennyt tyhjäksi. Syitä on lukemattomia, mutta akkusi ovat käyttökelvottomia, enkä suosittele edes yrittämään ladata näitä.

Kannattaa vedota takuisiin, jolloin sinulla on vielä mahdollisuus saada uudet tilalle.


;EDIT;

Onnistuin lukemaan väärin, joten unohda yliviivattu.
Li-Po akut koostuvat kennoista, joista kukin kenno omaa 3,7 voltin jännitteen "tyhjänä" meille tutulla kielellä. Eli 7,4 volttinen akku koostuu kahdesta kennosta, ja 11,1 volttinen kolmesta ja niin edelleen.

Täytenä nämä kennot lisäävät varaustaan suunnilleen 0,5 volttia kennoa kohden, joka tarkoittaa, että 7,4 voltin Li-Po on "täynnä", kun kennojen yhteisjännite on noin 8,4 volttia. Vastaavasti kolmikennoinen 11,1v akku omaa täytenä 12,6 voltin jännitteen.

Tilanteesi on siis normaali, eikä pullistumisesta kannata säikähtää. Muista ladata aina balancerin kanssa, sekä keraamisessa astiassa/ latauspussissa, mikäli akku alkaakin raivoamaan.
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2014, 16:31:02 kirjoittanut Nakkis »

Tuubi4s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
Vs: LI-Po
« Vastaus #9 : 02 Syyskuu, 2014, 17:00:00 »
Selvä no kiitoksia kaikille meikäläistä valistaneille ja tosta vielä sen verran että akut olivat pullistuneita jo minulle saapuessaan ja en ole niihin vielä koskenutkaan sillä niille tilaamani laturi ei ole vielä saapunut.