Kirjoittaja Aihe: Pirkanmaasoftin pelisäännöt  (Luettu 10657 kertaa)

Laukkanen

  • Hallitus
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 81
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #15 : 07 Maaliskuu, 2017, 22:53:43 »
Sääntöjä päivitetty kilpien osalta.
"what airsoft guns and tampons have in common?

They both prevent pussies from becoming a bloody mess."

jägermeister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • I SAID COME IN DON'T STAND THERE !
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #16 : 08 Maaliskuu, 2017, 17:17:37 »
7 kg minimipaino kilville?
Meniköhän nyt vähän överiksi?, lyijystäkö sellaista pitäisi alkaa väsäämään?
Go home G.I

isto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 268
  • Hatulle on aina käyttöä
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #17 : 10 Maaliskuu, 2017, 11:34:30 »
Vaikuttaisi vähän siltä, pitääpä punnita sällin suunnilleen maksikokoinen kilpi, "lasi" PC:tä ja puiset kahvat.

Nran

  • Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 622
  • Ei se satu.
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #18 : 10 Maaliskuu, 2017, 12:44:23 »
Hyvä että asiasta nousi mielipiteitä, kävimme kilpisäännön läpi uudestaan hallituksen ja toimikunnan kanssa.
PJ:n ehdottama kilven painoraja vaikuttaisi vaikeuttavan nuorempien pelaajien pelaamista sekä joiltain osin vaikeuttavan kilpien rakentamista. Eli yhdistettynä lisäävän kynnystä tuoda kilpiä peleihin. Sääntöjen tarkoitus on luoda puitteet turvallisille ja tasapainoisille peleille, ei vaikeuttaa pelejä.

Tästä johtuen, poistamme kilpien painorajan säännöistä.

isto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 268
  • Hatulle on aina käyttöä
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #19 : 11 Maaliskuu, 2017, 08:35:40 »
Mittasin ja punnitsin (kiinalainen tarkkuusmittauslaite, lue LIDLin digitaalinen henkilövaaka) nyt kumminkin tuon Paten kilven.
80x120, n. 3.5 kg
https://www.instagram.com/p/BRfOUj9B15x/
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2017, 09:59:38 kirjoittanut isto »

Kenia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #20 : 03 Huhtikuu, 2017, 07:34:19 »
Olisiko mahdollista harkita jättömaan tehorajoja tukiaseiden suhteen? Nyt koneskojen käyttö jää kovin vähäiseksi alueella, varsinkin sellaisilla millä ei ole mahdollisuutta ampua kertatulta.

Ehdottaisin, että tukiaseet joko saavat ampua sarjaa myös kylässä, kunhan pitää huolen turvarajoista (esim se 25m) tai vaihtoehtoisesti tukiaseiden tehorajaa voisi nostaa niin, että niillä pystyisi vaikuttamaan paremmin kylän reunoilta.

Nykykäytännöllä tukiaseet ovat samalla viivalla pienten konepistoolien kanssa, paitsi että niillä ei voi mennä kylään ja ne ovat isoja ja ikäviä.

jägermeister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • I SAID COME IN DON'T STAND THERE !
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #21 : 03 Huhtikuu, 2017, 08:34:18 »
Olen samaa mieltä, tulituki on kyllä harmillisen vähäistä ja alitehoista peleissä, sääntöjen muutos voisi nyt olla paikoillaan, esim. 1.4 j lähtörajat ja/tai mahdollisuus ampua sarjatulta koko pelialueella.
Go home G.I

Haapanen

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 190
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #22 : 03 Huhtikuu, 2017, 20:20:15 »
Oma henkilö kohtainen näkemys on, että nykyinen sääntö on toimiva ja helppo ymmärtää.


Syy miksi kylässä ei ammuta sarjaa perustuu vain ja ainoastaan turvallisuuteen. Ensimmäinen osa niin hökkeleitä ei tyhjennellä pelkkää sarjaa losottamalla ja toinen syy on ns. paniikki laukaukset.  Nämä vahinko laukaukset aka. paniikkilaakit niin tapahtuu silloin kun joku tulee kulman takaa ja puolivaistomaisesti ammut. Näitä tapauksia oli esimerkiksi viime sunnuntaina 2kpl ja molemmat vanhemmilla pelaajilla, jotka lajia nähneet jo useamman vuoden.  Molemmissa tapauksissa kun pyssy oli semillä niin tuli vain se yksi kuula, eikä 10 joka helposti tulee sarjalla pihalle ainakin yhtään viritetymmässä pyssyssä.


En myöskään koe järkeväksi nostaa teho rajaa KK pyssyille, sikäli jos nostetaan 1,6J eroa ei ole niin paljoa et kannattaisi. 2J:n jouleen nostaminen tappaisia kaikki DMR kiväärit pois, sikäli ammutko mielummin semiä vai sarjaa, kun tehoa saa olla yhtä paljon.


Summasummaarum, jatketaan niin kuin tähänkin asti ja todetaan, että LMG ei ole oikea ratkaisu CQB pelaamiseen.   

Ps. Tämä vain minun henkilökohtainen kanta, ei yhdistyksen. Joku isommilla nappuloilla saa tehdä lopulliset päätökset.

isto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 268
  • Hatulle on aina käyttöä
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #23 : 04 Huhtikuu, 2017, 20:36:58 »

Jep,


ei lainkaan huono perustelu.
Olin jo itse kirjoittamassa kommenttia KK:n puolesta määritellyillä paikkarajoilla 2J energialla, sitten tuli mieleen oma kalusto, mm. 1xDMR, kylmää...
Gatling olkoon sellainen jolla A-tarviketta tulee riittävästi, mutta rajatulla kantamalla (energialla)
Sarjahan on kylässä jo yksikäsitteisesti ja ehdottomasti kielletty eli siihen ei voi puuttua.
Ehkä joku erikoisversio säännöistä voisi löytyä etäisyyden ja tehon kombibaationa kylän reunoilta ?


isto
Sivumennen, Mika, henkilökohtainen on yhdyssana.

Kenia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #24 : 05 Huhtikuu, 2017, 08:52:44 »
turvallisuus ja sääntöjen selkeys ovat kyllä ihan hyviä pointteja.
 
pari vastapointtia:

1) tukiaseet ovat kuitenkin melko marginaalisia (viime pelissä 2.4 niitä taisi olla kaksi, pelaajia 60+). Tämä on oleellinen pointti siksi, että näin pientä porukkaa pelinvetäjät pystyvät paremmin vahtimaan ja vaikkapa käymään henkilökohtaisesti tukiaseeseen liittyvät säännöt läpi.

2) hätälaukauksia välttääkseen voinee linjata, että tukiaseelta ammutaan vain tuelta, kylässä liikkuessa ase ei saa olla valmiina ampumaan (eli ei liikuta niin sanotussa low ready asennossa), vaan esimerkiksi pistooli kädessä. (tämä sopisi myös osin dmr-aseisiin, ettei vahingossa paukuta liian läheltä toista kylässä)

3) se, että isompi tehoraja asettaisi tukiaseet paremmiksi kuin esimerkiksi dmr:t, on sillai vähän höpsö, että kuinka moni oikeasti power-pelaa niin vahvasti, että on valmis vaihtamaan upean demarinsa koneskaan, ihan vain siksi että saisi sillä marginaalista etua? Tälläinen ajattelu on ainakin minulle hieman vieras. Se, pelaako konekiväärillä vai demarilla lienee enemmän makuasia. (itseasissa dmr:llä pelaavat saavat jo nykyisillä säännöillä melkoisen edun, mutta silti kaikki eivät ole tehneet aseistaan dmr-pyssyjä - mikä saa pelkäämään että muokkaamalla tukiase-sääntöä aiheuttaisi tälläistä?)

Asettamalla koneskoille omat rajansa saadaan peliaelueen etäisyyksiä paremmin hyödynnettä (vaikka alue on kovasti rakennettu, ei se vieläkään ole puhdas cqc-paikka). tukiaseet antamat myös hyvää apua kylään hyökätessä, kun puolustajia voi pitää tehokkaasti matalana.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2017, 16:37:29 kirjoittanut Kenia »

uhku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 510
  • stitchbitch
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #25 : 08 Huhtikuu, 2017, 12:04:22 »
Omasta mielestä normi sunnuntaipeleihin mahdollisimman selkeät säännöt. Nykyisellään ne ovat sitä. Kun aletaan määrittelemään tehorajoja sen mukaan miltä pyssy näyttää, niin homma menee helposti sekavaksi. Missä vaiheessa AK muuttuu RPK:ksi ja saa ampua kovempaa? Sääntö koskemaan tehokkaamman pyssyn kantamista eritavalla kylässä kuulostaa jo lähtökohtaisesti tuhoon tuomitulta kaikille avoimissa sunnuntaipeleissä..

On tietysti kurjaa, ettei painavasta gonaattorista saa mitään etua. Toisaalta joku pölvästi saattaa käyttää kypärää ja platecarrieria ja kantaa 8 lipasta, vaikka hicap ja pelkkä maastopuku toisi varmasti pelillisen edun. Skenuissa yms eläytymispainotteisemmissa peleissä olen itsekin tarkemman pyssykohtaisen erottelun kannalla tuli etu sitten kuularajoituksista per lipas tahi tehorajoista.

Kenia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #26 : 08 Huhtikuu, 2017, 16:05:13 »
tää on sillai vähän epäjohdonmukista ja siten pöhköä, kun omat rajat sallitaan jo tarkkiksille ja demareille - eikä tää oo ollu kellekään epäselvää saati turvallisuusuhaksi koettua. ja molempien kohdalla ainakin itse odottaisin käyttäjiltä, että tilanteissa missä vastustaja voi tulla nopeasti läheltä eteen ei liikuttais sen pitkän pyssyn kanssa, vaan esim pistooli kädessä. tää sais olla ihan sääntökin tehokkaampien pyssyjen suhteen kylässä.

mun pointti tässä ei ole niinkään sääliä niitä, joiden koneskat jää ny käyttämättä, vaan ihan pelillinen pointt - ne kun toisi pelialueelle syvyyttä, kylässä puolustava tukiase olisi jännittävä vyöryttää ja hyökkääjien apuna konekivääri taas pystyy pitämään vastustajat matalina.

mulla on sillai kova luotto meidän pelinvetäjiin, et ne pystyis kyä hanskaa kolmannenkin poikkeuksen sääntöihin (siis demareiden ja tarkkisten lisäksi). salaa myös toivois, et uusiin ehdotuksiin lähdettäisiin vähän avoimemmin mukaan. kokeillaan vaikka pelikertana tai kahtena.

ja siihen aseen luokitteluun: onko nyt dmr:n suhteen olemassa mitään selkeää rajaa mikä on ja mikä ei dmr? jos ei, niin miksi sitten konekiväärien suhteen olisi sitten erilaista? tässä voinee käyttää pelinvetäjän harkintaa.

Nosferatu

  • Toiminnanjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 464
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #27 : 08 Huhtikuu, 2017, 16:53:19 »
Sääntömuutosta on ehdotettu useaan otteeseen aiemminkin. Hallituksen kanssa keskusteltiin jälleen asiasta, ja säännöt päätettiin pitää nykyisellään samoista syistä kuin aikaisemminkin. Lyhyesti: sääntömuutos toisi enemmän ongelmia kuin se korjaisi.

Ensinnäkin uhkun mainitsema tulitukiaseen määrittely. Missä kulkee raja tavallisen sarjatuliaseen ja tulitukiaseen välillä? Maailmassa on olemassa monia kevyitä tulitukiaseita, kuten esimerkiksi MG36, RPK ja M27 IAR. Vertaus puoliautomaattikivääreihin on melko ontuva, koska puolarit on todella helppo määritellä: ne ampuvat vain puoliautomaattisesti, poislukien pistoolit. Puoliautomaattikiväärit maksavat korkeammasta tehorajastaan melko suurella turvarajalla ja sillä etteivät ne voi ampua sarjaa. Tulitukiase taas ei maksaisi sarjatulesta kylässä ja/tai korkeammasta tehorajasta millään, ellei sitten niille kehitellä omia turvarajoja tai muita rajoitteita, mikä taas johtaisi lisätyöhön sääntöjen valvomisen suhteen.

Toiseksi tulitukiaseella pystyy kylän ulkopuolelta tälläkin hetkellä tukemaan kylään hyökkäystä erittäin hyvin. Kantama riittää nykyisilläkin tehorajoilla aivan hyvin peittämään koko kylän sen ulkopuolelta. En näe syytä miksi tätä pitäisi muuttaa.

Kolmanneksi ero kantamassa kapenisi puoliautomaattikivääreihin. Puoliautomaattikiväärillä pelaaminen hankaloituisi entisestään, kun joku voisi konekiväärin kanssa ampua miltei yhtä pitkälle kuin pelkkään puoliautomaattituleen kykenevä tarkkuuskivääri.

Neljänneksi, sarja kylässä tulisi aiheuttamaan verta ja kyyneliä, vaikka tulitukiase saisikin ampua vain tuettuna. Paniinkilaukauksia tulisi tapahtumaan, koska niitä tapahtuu tälläkin hetkellä tarkkuuskiväärien kanssa. Lisäksi sarjatulen käytön valvominen olisi haastavaa, kun peliä valvova toimikuntalainen (tai kuka tahansa pelaaja, sääntöjen valvominenhan on kaikkien velvollisuus) ei välttämättä tiedä, onko kylän toisella puolen sarjatulta ampuva tulituen kanssa liikenteessä vai ei.

Kenia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
Vs: Pirkanmaasoftin pelisäännöt
« Vastaus #28 : 08 Huhtikuu, 2017, 17:14:34 »
iha valideja pointteja, kiitos näistä.

sääntöjen noudattamisen seuraamisen vaikeus on toki höpsöä, koska herrasmieslaji ja kaikkihan niitten mukaan menee.

tässä tapauksessa voisi tietty rajata kevyet kk:t pois, ja hyväksyä vain selkeät vehkeet. tää tietty vois olla vähän tyhmää, et jos ei pkm käy mut sit joku m249 käy.  mut jos tahtoa on niin kaikki järjestyy, mut toki selkeys säännöissä on iha hyvä arvo!

mut pääasia et on mietitty, ja totta, johan sillä m100koneskallakin jo jotain tekee.
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2017, 17:38:29 kirjoittanut Kenia »