Kirjoittaja Aihe: Aseiden ilmatiiveys ja ongelmien korjaus  (Luettu 2487 kertaa)

Mahonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
Aseiden ilmatiiveys ja ongelmien korjaus
« : 08 Helmikuu, 2012, 17:18:01 »
Pistin uhkun toiveesta artikkelin tännekkin. Nauttikaa :)

Ajattelin aikani kuluksi hieman listata asioita mistä johtuu yleensä aseiden heikot lähtönopeude / millä sitä voi parantaa. Ilmatiiveyden kannalta.

Artikkelin pohja on alunperin Itävaltalaiselta tekniikkasivustolta:
http://airsoftaustria-tech.blogspot.com/ Jonka kääntelin ja muokkasin suomeksi, ihan luvan kanssa! :)

Alkuperäistä tekstiä melko vähän jäljellä. Lähinnä tässä alussa. Muut ovat omaa tekstiä, käytännön kautta opittua.


Näillä pienillä korjauksilla saa vakio-aseistakin jo huomattavasti enemmän tehoa irti ilman suurempia virityksiä.
Muistakaa aina että airsoft pyssyä käsitellessä pitää noudattaa suurta varovaisuutta ja niiden avaaminen pitää jättää sellaisille joka sitä osaa tehdä. (Mutta jostainhan se opettelu on aloitettava ;)



1 - Sylinteri / Männänpää (o-rengas)
2 - Sylinteri / Sylinterinpää
3 - Sylinterinpään putki / Suutin
4 - Suutin / hoppikumi   
5 - piippu / hoppikumi

Kuinka testata jokainen kohta vuotojen varalta.

Helpoiten koko sylinterisetin ilmatiiveyden (sis. sylinteri + sylinterinpää, mäntä + männänpää sekä suutin) saa testattua tappetplaten avulla oheisen kuvan osoittemalla tavalla.



Ideaalissa tilanteessa männän ei pitäisi painua ollenkaan sisään (tietenkin jos sinulla on ns. rei-itetty sylinteri niin tämän reiän ohitettua liike pitäisi lakata) jolloin koko sylinterisettisi on ilmatiivis.
Mutta jos mäntä painuu sisään niin on hyvä aloittaa eristämällä vuotokohdat:

-Ota suutin ja tappet plate pois. ja kokeile uusiksi. Tällöin mahdolliset vuotokohdat ovat 1 - Sylinteri / Männänpää (o-rengas) 2 - Sylinteri / Sylinterinpää. Yleensä syyllinen löytyy männänpäästä jossa on liian löysä o-rengas.
 O-renkaan vaihto uuteen tiiviimpään ja kokeile uusiksi. Sylinterinpäätä voit tiivistää PTFE-kierreteipillä (muitakin keinoja on mutta todettu halvaksi / helpoksi) tai sitten voit korvata koko osan uudella tiiviimmällä.

Kun nämä vuodot ovat saatu kuriin niin lisää settiin suutin ja kokeile tiiveyttä uusiksi (3 - Sylinterinpään putki / Suutin).
Jos mäntä liikkuu niin helpoin keino on hankkia uusi suutin jossa on valmiiksi o-rengas lisäämässä tiiveyttä sekä todennäköisemmin tarkempi sovitus vakiosuuttimeen verrattuna.
Kun suutin on hyvä ja tarpeeksi tiivis pitää se ilman sisällään myös tappetplaten avulla ns. uloimmassa asennossa. (katso testikuva)


Pieniä tipsejä ja suosituksia:


Kaikki osat ovat hyvä olla valmiiksi puhdistettuja kunnolla vanhoista rasvoista. Varsinkin niistä ikävistä kiinalimoista.
Kun laitatte voiteluainetta niin tässä kohtaa liiasta rasvasta on vain haittaa. Malttia sen kanssa.

1 - Sylinteri / Männänpää (o-rengas)
-Voitele sylinterin sisäpinta. Suosittelen PTFE-rasvaa. Ei mitään liian jäykkää. Silikoniöljykin toimii tarvittaessa.
-Sopiva o-rengas männänpäässä (+voitelu)
-Venttiloitu männänpää
-Jossei mikään auta niin vaihda männänpäätä

2 - Sylinteri / Sylinterinpää
-Voitele sylinteripään o-rengas
-PTFE-kierreteipiä sylinteripään o-renkaaseen. (ohutta sellaista)
-Jossei mikään auta niin vaihda sylinterinpää (suosittelen sellaisia malleja joissa kaksi o-rengasta, parempi tiiveys sekä pysyy paremmin paikoillaan)

3 - Sylinterinpään putki / Suutin
-Hieman voiteluainetta sylinterinpään putkeen. Ei paljoa
-Jossei mikään auta niin vaihda suutinta
-Ideaali tilanne on että sylinterinpää sekä suutin olisivat saman valmistajan.

4 - Suutin / hoppikumi   
Lyhyesti selitettynä mitkä kaikki asiat vaikuttaa tässä kohdassa tiiveyteen. Toisin sanoen "hyvä tietää":

-Suutinta liikuttaa Suutinlevy (tappetplate), joka liikkuu jousen avulla eteenpäin kunnes sektoriratas vetää sen taakse uudestaan jokaisella kierroksella.
Suutinlevyn mitat vaihtelevat valmistajittain (toleransseja jne.), samoin suuttimen mitat (näitä valmistetaan eri pituisina, jo samalle ase-mallillekkin voi löytyä eri pituisia). Erot voivat olla jopa millin kymmenyksiä.
-Suuttimissa on kahdenmallista kärkeä: suoria ja viistoja.
-Hoppikumeissa on myös paljon toleransseja ja mittaeroja riippuen valmistajasta. Ns. kumin huulten muoto sekä kumin kovuus.

Esimerkki suutinten pituuden vaihteluista:


Ratkaisuja jos ongelmia tällä alueella:

-Suuttimen vaihto (yleisin)
-suutinlevyn vaihto (sekä tietynlaisia modauksia)
-Väsynyt suutinlevyn palautinjousi
-Hoppikumin vaihto (myös hyvin yleinen ratkaisu)


5 - piippu / hoppikumi

Ratkaisuja vuotoihin:
-Paksumpi hoppikumi, joka tiivistää piipun ja hoppiyksikön välin paremmin.
-PTFE kierreteippi jota hoppikumin päälle. Jotkut käyttävät esim. hammaslankaa tähän tiivistämiseen. Itse ratkaissut uudella kumilla. Tässä kohtaa saa soveltaa ;)
-Uusi hop-up yksikkö, Johtuen toleransseista (aseen runko, mecha, ulkopiippu jne.) kaikki osat vaan eivät toimi yhteen.
  -HUOM. Mmuistakaa että hopin edessä pitää olla jousi joka painaa yksikköä runkoa vasten!. Tämä pätee kaikkiin asemalleihin jossa ei ole kiinteästi sovitettua hoppia.

PTFE-tiivistys kumille:



Jos ase vielä tässä vaiheessa antaa heikkoja lähtönopeuksia ja mikään ei tunnu auttavan on syynä todennäköisimmin tilanne jossa suutin ei yllä tarpeeksi pitkälle hoppiyksikköön jossa ottaisin sopivan kontaktin hoppikumin kanssa.
 
Tämän toteamiseen on useita keinoja: 

KÄYTÄ SUOJALASEJA, AKKU POIS ASEESTA, VARMISTA ETTÄ ASE ON TYHJÄ KUULISTA, ENNEN KUIN TEET MITÄÄN NÄISTÄ!!
-Jos aseen lipaskuilusta (hopin kuulien syöttöputkesta) tunkee paljon ilmaa ammuttaessa tyhjänä.
- Jos kevyesti  sormea pitäessä piipulla, ilma pakenee taas syöttöputkesta.
- Ammu semiä kunnes suutin on etuasennossa.  Ota kirkas taskulamppu ja osoita sillä kuulien syöttöputkeen.  Katso piippuun ja jos sieltä näkyy valoa niin ongelma löytyi. (paras vaihtoehto)

Esimerkkikuva kuinka suutin ei yltä kunnolla kumille:



Ratkaistu hiomalla suutinlevyn etuosasta hieman pois(N. 1.3mm, sininen alue) Jolloin suutin pääsee liikkumaan pitemmälle. Tämä ei vaikuta rakennelujuuteen niin paljoa että olisi merkitystä:




Korjattu tilanne jossa suutin menee tarpeeksi pitkälle kumin sisälle luoden hyvän ilmatiiveyden.





Jos on jotain mitä haluaisit lisäillä artikkeliin tai jotain minkä voisi tehdä toisin niin pistäkää sähköpostia: pmakiku ( at ) gmail.com
Tai IRC(ei galleria): IRCnet / Qnet Mahonen (tai tänne)

En ole vastuussa mistään ongelmista mitä saattaa tulla jos rikotte aseenne kun teette muutoksia tämän artikkelin pohjalta.

Toivottavasti tästä on apua ihmisille :)

Päivitetty 8.2.2012, lisäsin asioita.