Kirjoittaja Aihe: Deko-pommi pommipeleihin  (Luettu 15269 kertaa)

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Deko-pommi pommipeleihin
« : 25 Maaliskuu, 2013, 16:35:03 »
Terve foorumi.

Tullut hieman pidettyä taukoa kuvauksen suhteen, mutta taustalla on ollut hieman säätöä.

Eli näin omasta mielenkiinnosta olin ajatellut suunnitella "paremman" pommin pommipeleihin. Nykyisellään tuntuvat hieman laimeilta, kun vaan väännetään munakelloon lisää aikaa.
Olen osittain jo alkanut realisoimaan tätä ajatusta. Minulla on tarvittavat osat kasassa ja hieman olen elektroniikkaakin ohjelmoinut.

Eli allaolevassa konseptikuvassa on hahmoteltu pommi tämän hetken näkemyksillä.


Näkyvät osat pommista:
6 numeron 7-segmenttinäyttö ajalle ja menu-toimintoihin
4 kpl nappeja
summeri
10 segmentin palkkinäyttö
3 kpl abiko "nappeja"
kotelo ohutta vaneria, tai voi vaihtoehtoisesti ehdottaa eksoottisempia materiaalejakin.


Toiminnot:
Pommiaika säädettävissä maksimissaan joko "59:59.99"(mm:ss:ss) tai "9:59:59.9"(t:mm:ss.ss), eli yksi tunti tai kymmenen tuntia maksimiaika. Ajansäätö minuutin tarkkuudella.
"Pomminpurku"-ominaisuus, eli pommi pitää oikeasti neutralisoida ennen pelin loppua. (tästä lisää myöhemmin).
Yksinkertaiset menu-toiminnot (ajansäätö, purkukoodi, pikapurkukoodi)
Äänihälytys


Pomminpurku
Turvallinen, aikaa vievä tapa:
Pommi puretaan 10/8-numeroisella koodilla. (katsoo miten saan implementointia 8 tai 10 numeroa)
Koodi syötetään neljällä painonapilla, jotka ovat pommin päällä. Näppäimien oikealla puolella oleva näyttö kertoo purun edistymisen.

Periaatteessa koodi voisi olla mallia "1324 3412 31" ja näppäimet ovat vasemmalta oikealle luettuna 1-4.
Aina kun käyttäjä syöttää oikean numeron, nappien oikealla puolella olevassa edistymisnäytössä syttyy yksi ledi aina lisää, joka kertoo oikean syötön ja edistymisen.
Kun taas käyttäjä syöttää väärän numeron edistyminen nollaantuu, mutta koodi ei vaihdu.

Käyttäjä joutuu siis selvittämään koodin kokeilemalla ja palaa alkuun väärän syötön kohdalla. Kun käyttäjä viimein saa koko koodin oikein yhdellä kerralla, ajastin pysähtyy ja pommi on "purettu"


Riskialtis, nopea tapa
ns. "elokuvatapa" "Red, blue or green?!", purkumahdollisuus 1/3
Pommin etuosassa on kolme johdon pätkää, jotka on kytketty kotelon sisällä olevaan mikrokontrolleriin. Silmukka katkaistaan vetämällä valittu johto irti abiko-liittimestä.

Riippuen ohjelmoidusta oikeasta "valinnasta" pommi "räjähtää" tai on purettu riippuen valinnasta.
Tarkoitus käyttää tätä tapaa, kun aika ei riitä koodin ratkaisuun.



Tämmöistä...
Tarkoitus olisi nyt siis kysyä kiinnostaisiko porukkaa ottaa kyseistä "pommia" testiin, jos sellaisen rakennan?
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2013, 11:04:43 kirjoittanut SiMoS MCmuffin »

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

uhku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 503
  • stitchbitch
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #1 : 25 Maaliskuu, 2013, 19:15:32 »
Hyvältähän tuo ainakin näin paperilla näyttää, siistiä että löytyy tälläistäkin harrastuneisuutta. Toimiessaan varmasti aivan loistava lisäys vähän pienemmän porukan peleihin/ skenaarioihin! Miksei käytettäväksi viikonloppupeleissäkin, mutta siellä se nyt on lopulta aika se ja sama onko pommi munakello vai oikeasti hienompi värkki sikäli, kun pommipelissä muutama lopulta purkaa pommin ja muut eivät tästä tiedä mitään :)

Useampia vuosia sitten eräällä henkilökkä oli kanssa vastaavanlainen supermagee kapistus, josta piti varovasti purkaa ensin kansi ja sitten leikellä muutamia johtoja. Jos homman hoiti liian ronskisti, niin jonkinlainen tärinäsensori räjäytti pommin ja muistaakseni vielä väärän johdon leikkaaminen nopeutti laskurin juoksua leffatyyliin :) Tuossa oli tosin elektroniikkakin maksanut jo 100e luokkaa

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 26.3
« Vastaus #2 : 26 Maaliskuu, 2013, 19:11:58 »
Aikanäyttö-moduuli valmis, odottaa pientä koodin muutosta ajan suunnan muuttamiseksi.

http://www.youtube.com/watch?v=9CJcEt6bNrQ&feature=youtu.be

Tulen päivittelemään tänne tilanteen edistymistä.

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

jarsci

  • Vieras
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #3 : 27 Maaliskuu, 2013, 19:04:20 »
Hyvältä näyttää, ja kivahan tuo peleihin olis saada :)

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 28.3
« Vastaus #4 : 28 Maaliskuu, 2013, 11:06:14 »
Yksinkertainen menu lisätty, johon pommi boottaa. (ENU saa riittää, M vaikea toteuttaa 7-segmenteillä)
Pommiajansäätö lisätty, purku- ja p.purkukoodin odottavat.

http://www.youtube.com/watch?v=U6GIgf66YNY&feature=youtu.be

Pommin aktivointi tulee tapahtumaan tyylikkäästi asiaan sopivalla kytkimellä

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 28.3 #2
« Vastaus #5 : 28 Maaliskuu, 2013, 21:22:13 »
Purkukoodin asetus ja toiminta lisätty. Jos purku onnistuu jää sen hetkinen aika vilkkumaan näyttöön ja jos aika loppuu, vilkkuu "00.00.00".
Pommi ei poistu tästä kohdasta ilman resettiä, jolloin se palaa takaisin alkumenuun jossa voidaan asettaa uusi aika ja koodi.

Purunedistymisnäyttö toiminnassa.
Videossa on päällä oletuskoodi 1122 3344 11 ja näppäimet ovat takaapäin 1 -> 4
Demoan myös uuden koodin asettamisen, joka on 111 444 3322.

http://www.youtube.com/watch?v=7eZjAEaDpV0&feature=youtu.be

Tämän hetkiset asiat mitä tarvitsee vielä tehdä:
-Pikapurun implementoiminen
-Summerin ohjaus (ei ole summeria atm)
-Koodin ja alustan siirto dedikoituun kontrolleriin
-dedikoidun alustan testaaminen
-kotelo




P.S
En ole varmaan koskaan koodannut näin ahkerasti :D

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 29.3
« Vastaus #6 : 29 Maaliskuu, 2013, 21:06:33 »
Nyt on kaikki ensimmäisessä viestissä mainitut asiat lisätty pommiin ja testattu toimivaksi summeria lukuunottamatta, jota ei ole tällä hetkellä.
Napit toimivat periaatteella: nappia painettua se täytyy päästää takaisin ylös ennen kuin se rekisteröi seuraavan painalluksen. Miksi? estääkseen vahingolliset tuplapainallukset tai useammat.

Pommin toiminta seuraavanlainen (tulee varmaan olemaan käyttöohje):

Pommi käynnistyy/resetoituu menuun.

Menu (ENU)
Menussa ollessa kaikissa 7-segmenttinäytöissä on desimaalipilkku päällä.

1. nappi (AI)
Ajansäätö minuuteissa.
2. nappi lisää aikaa yhdellä minuutilla, 3. nappi vähentää aikaa yhdellä minuutilla.
aika säädettävissä välillä 60-1 minuuttia.
4. napilla poistuminen takaisin menuun

2. nappi (PU)
Turvallisen purkukoodin asetus (10 merkkiä pitkä).
koodi asetetaan näppäimillä 1-4 ja laskuri nousee aina napin painalluksen rekisteröityessä. Laskuri toimii välillä 0-9, jossa yhdeksäs on kymmenes syötetty merkki.
Kymmenen merkkiä saatuaan pommi palaa menuun.

3. nappi (PIPU)
Pikapurun asetus.
Asettaa pikapurun kaapelin differentiaalitunnistuksen kautta. Lukee johtojen tilat kun menet pikapurun-menuun ja se johto jonka tila muuttuu tulee olemaan pikapurkujohto
---> Kaikki johdot kiinni, pikupurkujohto on se jonka vedät irti. Kaikki johdot irti, pikapurkujohto on se jonka laitat kiinni.
Pommi palaa johdon tunnistuksen jälkeen menuun.

4. nappi (valmiustila)
Pommi näyttää asetetun ajan näytöllä. Esim. jos asetettu aika 12 minuuttia --> "12.00.00"
Kytke pikapurun johdot takaisin koteloon ennen aktivointia.
Tästä tilasta pommi on mahdollista aktivoida aktivointikytkimellä (katso 2 viestiä taaksepäin nähdäksesi kytkin).
Mahdollista palata takaisin menuun 4. napilla lisäsäätöjä varten.



Pommi aktivoitu
Normaali toiminta
Valmiustilasta aktivoitua pommi laskee aikaa asetetun ajan, jonka jälkeen se jää vilkuttamaan lukemaa "00.00.00" näytölle.
Pommi ei lopeta ajan vilkuttamista ennen kuin se on resetoitu huijauksenestosyistä. Pelinvetäjä voi todentaa ajan ja sitten resetoida pommin uutta peliä varten.

Turvallisen purun toiminta
Napeilla 1-4 aletaan selvittämään asetettua purkukoodia.
Jos käyttäjä painaa oikeata nappia edistymisnäytöllä syttyy yksi ledi lisää kertomaan oikeasta valinnasta,
jos käyttäjä painaa väärää nappia edistymisnäytön ledit sammuvat ja käyttäjä joutuu aloittamaan koodin arvauksen alusta.
Jos käyttäjä ehtii selvittämään koko kymmenen merkin purkukoodin ennen ajan loppumista jää sen hetkinen aika vilkkumaan näytölle.
Pommi ei lopeta ajan vilkuttamista ennen kuin se on resetoitu huijauksenestosyistä. Pelinvetäjä voi todentaa ajan ja sitten resetoida pommin uutta peliä varten.

Pikapurun toiminta
Pommin etuosassa olevilla johdoilla, 3 kpl.
Jos käyttäjä vetää oikean johdon irti, jää sen hetkinen aika vilkkumaan näytölle.
Jos käyttäjä vetää väärän johdon irti, jää vilkkumaan lukema "00.00.00" näytölle.
Pommi ei lopeta ajan vilkuttamista ennen kuin se on resetoitu huijauksenestosyistä. Pelinvetäjä voi todentaa ajan ja sitten resetoida pommin uutta peliä varten.


Käyttöohjeen loppu

Kun siirryn dedikoituun alustaan lisään ominaisuuden, jossa pommi tallentaa aikaisemmat asetukset (aika, molemmat purkukoodit) pysyvään muistiin, jottei niitä tarvitse aina asettaa uudestaan.

Onko kellään herännyt mitään kysymyksiä pommin toiminnasta tai sen käytöstä?
Tai vaikka mahdollisista lisäominaisuuksista esim. tärinäherkkyys, eli jos pommia liikutetaan liian rahvaasti sen jälkeen kun se on aktivoitu se "räjähtää".

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

Esis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #7 : 29 Maaliskuu, 2013, 22:12:25 »
Pystyykö periaatteessa kuka tahansa resetoimaan pommin pienellä kokeilulla näkyvillä olevista napeista huijaukset mielessä, vai onko resetointi pommin sisällä turvassa, tai muilla keinoin turvattu?
e. Lisäyksenä vielä että hyvältä näyttää!
e2. Otinpa silmän käteen ja totesin että joku erillinen reset-nappihan siellä vissiin oli. Eli ilmeisesti siis pommin sisällä. Tässä tapauksessa, onko pommi helppo avata ruuvarilla, vai onko se mallia "saranat ja lukko"?
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2013, 22:39:23 kirjoittanut Esis »
Venäjä.

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #8 : 29 Maaliskuu, 2013, 23:53:48 »
Hieman olen tuota resetin toteutusta itsekin miettinyt, että miten siitä saisi sellaisen,
että siihen ei pelaaja pääse käsiksi, muttei tarvitsisi silti avata pommia sitä varten.

Noh, olin jo viime viikolla tilaillut lisää kytkimiä ja osia, niin oli tullut tällainenkin tilattua.


Tuolla se olisi helppo toteuttaa, että pelinvetäjällä on avain, jolla hän sitten resetoi pommin tarkastuksen jälkeen.

EDIT: Toinen hyvä idea voisi olla joku salakoodi tuossa lopussa, jolla se palaisi takaisin menuun.

EDIT: rustailin tässä huvikseni hieman päivitetyn konseptikuvan
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2013, 17:16:45 kirjoittanut SiMoS MCmuffin »

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 1.4
« Vastaus #9 : 01 Huhtikuu, 2013, 13:08:50 »
Asiat etenee mukavaa vauhtia. Koodi on siirretty ja muunnettu sopivaksi omalle mikrokontrolerinsa.

Allaolevassa kuvassa näkyy etualalla Arduino-kehitysalustalevy (Mega1280), jolla kirjoitin ja testailin koodin toimivaksi.
Taka-alalla näkyy tämä dedikoitu alusta, jossa on mikrokontrolleri vasemmalla ja Ledienohjauspiiri oikealla. Tämä levy tulee pommin sisälle.

En kumminkaan pysty juuri tällä hetkellä oikein jatkamaan, koska minulta on loppunut johto kokonaan,
mutta sitä on tulossa lisää ja ensi viikolla yritän ehtiä tekemään pommin valmiiksi koteloa lukuunottamatta ja tekemään kunnon demoamis videon.


Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

SiMoS MCmuffin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
  • Kuvaaja on kaikkien kaveri
Tilapäivitys 8.4
« Vastaus #10 : 08 Huhtikuu, 2013, 19:10:15 »
Koodi on nyt 99 % valmis
Allaolevassa linkissä tämän hetkisen toiminnallisuuden demo.

http://www.youtube.com/watch?v=UreO5Gq2WTA&feature=youtu.be

Kysymys:
Haluatteko, että pommi piipittää koko pommiajan, vai että se alkaa piipittään vasta jossain tietyssä kohtaan?

Canon 60D + Tamron 70-200 2.8 + Canon 28-135 3.5-5.6 / Canon 17-50 2.8
TM G36C

Nöpö

  • bottom
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #11 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:17:14 »
Kokoajan tuo sitä fiilistä. :)
beep....beep....beep
:D

Ahola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #12 : 08 Huhtikuu, 2013, 23:14:50 »
Mielummin viimeisille minuuteille niin se antaa vähän merkkiä kauanko aikaa jäljellä ja mahdollisesti pistää porukalle vauhtia.
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2013, 23:16:39 kirjoittanut Aloha »

karate kid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #13 : 08 Huhtikuu, 2013, 23:20:56 »
Mielestäni ei jatkuva piippaus olisi niin hyvä. Just sen takia, että löytyy liian helpolla.
Aivan mahtavaa työtä, täytyy kyllä sanoa!

Turtle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Ugh haudi ja terse!
Vs: Deko-pommi pommipeleihin
« Vastaus #14 : 09 Huhtikuu, 2013, 13:49:57 »
Mielestäni vaikka viimeisen kahden minuutin ajan piippausta.