Kirjoittaja Aihe: Itse tehty "kranaatinheitin", saako käyttää?  (Luettu 2995 kertaa)

softman

• Käyttäjä
Itse tehty "kranaatinheitin", saako käyttää?
« : 29 Heinäkuu, 2016, 10:05:47 »
Olen aloittelemassa allaolevan kuvan mukaisen laitteen rakentamista. Kyseessä on siis piipun kautta ladattava CO2-kapseleilla toimiva "kranaatinheitin"/haulikko, joka ampuu kuulia. Tämä pitää tietysti käydä hyväksyttämässä pelinvetäjällä, mutta osaisiko joku säännöistä enemmän tietävä kertoa että onko tämän hyväksymiselle mitään mahkuja (eli kannattaako edes tuoda paikalle)? Aion lisätä tuohon vielä mekaanisen varmistimen, kunhan saan sen ensin toimivaksi asti rakennettua.

Olisi lisäksi kiva tietää että saisiko tälläisessä käyttää ammuksina jotain muita pieniä pyöreähköjä biohajoavia kappaleita, kuten vaikkapa kuivattuja herneitä? Säännöissähän ei puhuta ns. "hyväksytyistä" ammuksista, muuten kuin kieltämällä vaahtomuovikärkiset kranaatit.
Lainaus
http://pirkanmaasoft.info/saannot.php
1.3. Erikoisaseet ja niiden käyttö
....Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit, sekä kumi- tai vaahtomuovikärkiset kranaatit ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä......

piirros heittimestä

Slinger

• Käyttäjä
Vs: Itse tehty "kranaatinheitin", saako käyttää?
« Vastaus #1 : 29 Heinäkuu, 2016, 10:40:16 »
Onpas mielenkiintoinen projekti.

Tämä on sen verran poikkeuksellinen laite, että taidamme ensin pohtia toimihenkilöiden kanssa asiaa ennen lopullista vastausta tämän soveltuvuudesta meidän peleihin - älä siis ihan vielä ala rakentamaan. Periaatteessa näkisin, että tuo voisi olla pelikäytössäkin. Jotenkin pitäisi kyllä saada kontrolloitua (ja testattua) sitä lähtöenergiaa, mitä tuo laite kuulille sylkee. Perinteisesti 40 mm airsoft-kranaatit roiskivat kuulat matkaan pienemmällä lähtönopeudella kuin esimerkiksi sähköpyssyt, mikä toki on suotavaa jos kuulia tulee 20-200 kerralla. Mietitään.

Mitä herneiden ja vastaavien käyttämiseen tulee kuulien sijasta, saattaa ongelmaksi muodostua herneiden mahdollinen pirstaloituminen. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun ne osuvat ritilälaseihin, josta pirstaloitumisen yhteydessä voisi mennä sirpaleita myös silmään. Jatketaan siis jatkossakin airsoft-käyttöön tehdyillä kuulilla, jossa riski tällaiseen vahinkoon on ainakin pienempi.

softman

• Käyttäjä
« Vastaus #2 : 29 Heinäkuu, 2016, 11:47:13 »
Saattaa olla että rakennan tuon ihan vain rakentamisen ilosta ja yleisestä mielenkiinnosta. Jos ei saa peleissä käyttää niin käytän tuota vaikka tennispallojen ampumiseen mökin pihalla. Laitan tähän aiheeseen kuvia projektista sitä mukaa kun se etenee.

isto

• Käyttäjä
  • Hatulle on aina käyttöä
« Vastaus #3 : 31 Heinäkuu, 2016, 18:25:57 »
Vaahtokarkki  - kuulat - vaahtokarkki.
Verkkokauppa Pirkkalassa myy isoja.

Paineen saa tiivistettyä, vaahtokarkki tuskin lentää  eikä luontoon jää mitään mitä varikset eivät söisi<g>