Kirjoittaja Aihe: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto  (Luettu 11387 kertaa)

Kratz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« : 20 Heinäkuu, 2012, 00:03:59 »
Tämmöistä peliä olen ideoinut ja pelaisin ihan mielellään. Idea on kotoisin Battlefieldin Conquest pelimuodosta, joka on varmaan monelle ennestään tuttu. Eli kentälle sijoitetaan mieluiten pariton määrä lippuja esim. kolme ympäri kenttää strategisiin paikkoihin. Se joka hallitsee enemmän lippupaikkoja pidemmän aikaa vie voiton kotiin. Etuna tälle pelimuodolle on hyökkäämisen ja puolustamisen nopea vaihtelu. Lisäksi organisoituminen ja taktiointi on valttia.

Itse liput rakentuisivat lipun jalasta ja lipun varresta. Kasaus esim liikennetötsistä joista yläpää leikattu irti. Irti leikattuun tötsän aukkoon harjanvarsi tai muu vastaavanlainen keppi pystyyn. Kepin toinen pää on merkitty punaisella värillä ja toinen pää keltaisella värillä.

Valtaaja kääntä kepin tötsässä siten, että oman joukkueen väri nousee ylös näkyville. Lipun juurelle voisi laittaa shakkikellon, joka mittaa ajan, että kuinka pitkään kyseinen lippu on ollut minkäkin joukkueen hallussa. Lippua vallatessa on siis muistettava lipun kääntämisen lisäksi painaa oman joukkueen nappia kellossa. Kun lippujen juurella olevien kellojen ajat lasketaan yhteen pelin päätteeksi selviää voittajajoukkue. Olen nähnyt, myös että kyseistä lippupeliä pelataan yhdistelmällä lippu & sumutorvi eli lippua kääntäessä pelaaja käyttää lipun juurella olevaa sumutorvea, jolloin jokainen tietää lipunhaltijan vaihtuneen kyseisellä lipulla. Tällöin voittaja selviää valvojan/valvojien kirjanpidosta.

Pelin pituus voi olla esim. 20 min loputtomilla respoilla tai kuinka vaan. Respasta voi lähteä jokainen yksi kerrallaan tai vaikka viiden ryppäissä. Respa käytäntöjä voi kokeilla, jotta löytyy se mukavin mutta pääidea on tosiaan se, että pelin lopuksi lasketaan yhteen aika shakkikelloista tai vaihtoehtoisesti pelinvalvojan kirjanpidosta. Tähän pelinvalvoja tarvitsee siis kellon, kynän ja paperin sekä kuulloaistin, joka erottaa suunnan et mistä päin ääni tulee.

Hankintalista:
-Liput eli lipun jalat (esim. tötsät), lipun varret (esim. harjanvarret) ja joukkueen värin merkkaus (esim. spraymaali/liina)
-Shakkikellot taikka sitten Sumutorvet/megafonit/muu vastaava äänilaite. Pilli on ehkä vähän huono hygienian kannalta. Toistettavat huudot viesi kaiken pohjan koukkaamiselta ja paljastaisivat vaan kaikkien pelaajien sijainnin.

Shakki kelloja löytyneen yleisesti ottaen vähän huonosti. Melko nopeasti löytyi kuitenkin tähän asti edullisin vaihtoehto: http://www.shakkitarvike.fi/kauppa/index.php?page=catalog&action=view&productsID=21&path=0/6
youtubesta löytyy muutama video kun laittaa tuotteen nimen hakuun, jos joku ei tiedä shakkikellon periaatetta.
Megafonin oon nähnyt kirpparilla aika halvalla joskus mutten hoksannut ostaa kun ei ollut tarvetta. Ei mitään tietoa mitä semmoinen tai sumutorvi maksaa.

Tietysti tämä siis vaatii jonninmoisen budjetin, niinkuin kaikki kiva tyypillisesti. Mutta miltä idea kuullostaa? Onko tää jo joskus tuomittu idea vai oisko tälle ylipäätänsä mielenkiintoa?

uhku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 503
  • stitchbitch
Vs: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« Vastaus #1 : 20 Heinäkuu, 2012, 00:58:01 »
Idea on hyvä ja itselläkin käynyt mielessä useasti. Soveltuu kuitenkin ehkä paremmin johonkin skenaarioon, kuin normi sunnuntaipeliin sikäli, kun tarvitaan juuri nuo shakkikellot (ja tiätty jokaiselle lipulle oma) ja lisäksi tämä vaatii aikas paljon pelinvetäjältä. Shakkikellon hommaaminen RYn rahoista sinänsä ei ole suurikaan ongelma (löytyy huomattavasti halvempia kuin linkittämäsi), mutta sitten niiden tarvitsisi kulkea deconille aina jonkun mukana, kun niitä halutaan käyttää. Ehkä hieman karsittuna tyyliin, että se joukkue voittaa, jolla on enemmän paikkoja hallussaan pelin loppuessa voisi toimia helpommin.

uka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 82
Vs: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« Vastaus #2 : 20 Heinäkuu, 2012, 01:19:37 »
Itsellä ollut mielessä ja eräs nimeltämainitsematon kovasti painostanut vetämään tämän tyylistä peliä. Pelinhän voisi muokata helpommaksi talouden ja pelinvetäjän kannalta. Liput vois taloa oranssi ja keltainen liivi, pelaajat vois yhdessä laskee tota lukua ettei tarvis tekniikkaa hommata ja testata noita respaustapoja. En itse tiedä, koska tullaan koittamaan, mutta joskus ihan varmasti tän tapasta yritetään ;)

tomppa

  • top
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 664
Vs: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« Vastaus #3 : 20 Heinäkuu, 2012, 01:22:02 »
Meillä on itseasiassa suunnitelmissa pystyttää noita Conquest-tyylisiä tolppia, tosin semmoisia versioita, jotka kestävät. Kunhan vaan löydetään sopivaa materiaalia.
Lipun nosto voisi tapahtua seuraavasti:
Jokaisessa lippupisteessä on kaksi lippua, punainen ja keltainen. Salossa olevan lipun väri kuvastaa sitä, kummalla osapuolella lippu on.
Tosiaan, kuten uhku sanoi, pelin "voittaja" selviää pelin päättyessä. Enemmän lippuja -> voitto.

Mikäli olet tulossa tänä sunnuntaina paikalle, niin tule juttelemaan vaikka minulle lisää ideastasi, vaikka me keksimme sen aikaa sitten! :)
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu, 2012, 01:23:45 kirjoittanut tomppa »

Kratz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« Vastaus #4 : 20 Heinäkuu, 2012, 13:40:33 »
Mukava huomata, etten ole ollut tällä ajatuksella itsekseni :)

Hyvä pointti: Saattaa tosiaan olla, että sunnuntai peleissä ei ole välttämättä tarpeen laskea sitä aikaa tiukasti  varsinkin jos erät on lyhyitä. Lyhyissä erissä lopputilanne on ihan hyvä mittari ja pelinvetäjäkin saa armoa

Semmoinen olisi varmasti hyvä miettiä vielä, että mikä käytäntö olisi jos lipun valtaaja saa osuman kesken lipun noston? Sillä perusteella, että hyökkääminen on puolustamista haastavempaa ehdotan, että lipun valtaaja saa laittaa oman värin ylös (ja jos käytössä on kello niin myös painaa nappia) kunhan valtaaja ehtii koskettamaan lippua ennen osumaa. Tämä voisi houkuttaa pelaajia liikkeelle kamikaze henkisiinkiin hyökkäyksiin tiimin vuoksi. Pelinvetäjä saa tietysti itse päättää tavan, kunhan käytäntö on sovittu ennen peliä.

Ongelmaksi muodostuu kyllä tuo tavaroiden säilytys. Enpä usko, että tötsät&kepit minnekkään häviää kun kätkee johonkin alueelle. Kiinteät lippusalot ois ihan pro, mutta shakkikellot/sumutorvet varmaan häviäisikin alueelta kun siellä liikkuneen meidän lisäksi muitakin. Suostuukohan Remu säilyttään niitä perävaunussaan tai jotain kun hän tuntuu olevan paikalla hyvinkin vakiona?

Ja vähän aiheen rönsyilyä perään, pahoittelut muttei tunnu oman aiheen arvoiselta idealta vaan tämän jatkumolta:
Tästä voisi myös tehdä semmoisen muunnoksen, että lipuille annetaan järjestys eli lipuista muodostetaan eräänlainen rata. Kummatkin joukkueet työntää lippuradan päistä vastapuolen joukkuetta lippujonon perälle. Voittona vastustajan viimeisen lipun haltuunotto. Tällöin toiminta ainakin keskittyy yhdelle alueelle mikä helpottaneen valvojan tehtäviä entisestään. Respa-alueena voisi olla edellinen vallattu lippu, ettei peli junnaa keskellä pitkien respausmatkojen vuoksi. Tämä on joillekkin tuttu pelistä COD World at War, multiplayerin "war" pelistä.

uhku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 503
  • stitchbitch
Vs: Idea: Airsoft Conquest - pelimuoto
« Vastaus #5 : 20 Heinäkuu, 2012, 22:30:53 »
Tämäkin idea kuulosti ihan pätevätlä, laittakaahan pelinvetäjät korvan taakse.
Respa-alueena voisi olla edellinen vallattu lippu, ettei peli junnaa keskellä pitkien respausmatkojen vuoksi.
Paree ehkä niin, että toiseksviimenen vallattu lippu omana respana. Tehtävä (oli se sitten ryöstettävä lippu tai vallattava paikka) ja respa samassa paikassa ei vain oikein toimi hyvin. Respaa odottavat ovat aina tiellä, eikä koskaan tiedä kuka respaa viereesi kun olet lippua nostamassa :)