Tämmöistä peliä olen ideoinut ja pelaisin ihan mielellään. Idea on kotoisin Battlefieldin Conquest pelimuodosta, joka on varmaan monelle ennestään tuttu. Eli kentälle sijoitetaan mieluiten pariton määrä lippuja esim. kolme ympäri kenttää strategisiin paikkoihin. Se joka hallitsee enemmän lippupaikkoja pidemmän aikaa vie voiton kotiin. Etuna tälle pelimuodolle on hyökkäämisen ja puolustamisen nopea vaihtelu. Lisäksi organisoituminen ja taktiointi on valttia.
Itse liput rakentuisivat lipun jalasta ja lipun varresta. Kasaus esim liikennetötsistä joista yläpää leikattu irti. Irti leikattuun tötsän aukkoon harjanvarsi tai muu vastaavanlainen keppi pystyyn. Kepin toinen pää on merkitty punaisella värillä ja toinen pää keltaisella värillä.
Valtaaja kääntä kepin tötsässä siten, että oman joukkueen väri nousee ylös näkyville. Lipun juurelle voisi laittaa shakkikellon, joka mittaa ajan, että kuinka pitkään kyseinen lippu on ollut minkäkin joukkueen hallussa. Lippua vallatessa on siis muistettava lipun kääntämisen lisäksi painaa oman joukkueen nappia kellossa. Kun lippujen juurella olevien kellojen ajat lasketaan yhteen pelin päätteeksi selviää voittajajoukkue. Olen nähnyt, myös että kyseistä lippupeliä pelataan yhdistelmällä lippu & sumutorvi eli lippua kääntäessä pelaaja käyttää lipun juurella olevaa sumutorvea, jolloin jokainen tietää lipunhaltijan vaihtuneen kyseisellä lipulla. Tällöin voittaja selviää valvojan/valvojien kirjanpidosta.
Pelin pituus voi olla esim. 20 min loputtomilla respoilla tai kuinka vaan. Respasta voi lähteä jokainen yksi kerrallaan tai vaikka viiden ryppäissä. Respa käytäntöjä voi kokeilla, jotta löytyy se mukavin mutta pääidea on tosiaan se, että pelin lopuksi lasketaan yhteen aika shakkikelloista tai vaihtoehtoisesti pelinvalvojan kirjanpidosta. Tähän pelinvalvoja tarvitsee siis kellon, kynän ja paperin sekä kuulloaistin, joka erottaa suunnan et mistä päin ääni tulee.
Hankintalista:
-Liput eli lipun jalat (esim. tötsät), lipun varret (esim. harjanvarret) ja joukkueen värin merkkaus (esim. spraymaali/liina)
-Shakkikellot taikka sitten Sumutorvet/megafonit/muu vastaava äänilaite. Pilli on ehkä vähän huono hygienian kannalta. Toistettavat huudot viesi kaiken pohjan koukkaamiselta ja paljastaisivat vaan kaikkien pelaajien sijainnin.
Shakki kelloja löytyneen yleisesti ottaen vähän huonosti. Melko nopeasti löytyi kuitenkin tähän asti edullisin vaihtoehto:
http://www.shakkitarvike.fi/kauppa/index.php?page=catalog&action=view&productsID=21&path=0/6youtubesta löytyy muutama video kun laittaa tuotteen nimen hakuun, jos joku ei tiedä shakkikellon periaatetta.
Megafonin oon nähnyt kirpparilla aika halvalla joskus mutten hoksannut ostaa kun ei ollut tarvetta. Ei mitään tietoa mitä semmoinen tai sumutorvi maksaa.
Tietysti tämä siis vaatii jonninmoisen budjetin, niinkuin kaikki kiva tyypillisesti. Mutta miltä idea kuullostaa? Onko tää jo joskus tuomittu idea vai oisko tälle ylipäätänsä mielenkiintoa?