Kirjoittaja Aihe: Pelimuoto Generals.  (Luettu 2537 kertaa)

JKE76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
Pelimuoto Generals.
« : 25 Toukokuu, 2015, 08:44:26 »
Huomenta.

Tälläistä pelmuotoa pähkäilin joissa tiimit jaetaan normaalisti tasan.
Tiimeistä valitaan yksi johtaja joka yhden hihanauhan sijaan kantaa kolmea nauhaa.
Pelialueella on kolme strategisesti tärkeää paikkaa. Esimerkikiksi Lempäälän jättömaassa offarin vieressä oleva korkea kumpare, kylässä joku tietty talo ja tietenkin siilo. Tiimien tarkoitus on pitää hallussaan näitä alueita.
Ennen peliä Genraali valitsee pelialueen takareunasta päämajapaikan. Genraali majailee päämajassa ja komentaa täältä joukkojaan.
osuman saanut pelaaja respaa päämajasta ja jatkaa peliä Genraalin ohjeiden mukaan. Genraalille tottakai pitää hommata alueesta kartta.
Peliaika olisi vaikka 20-30 minuuttia ja peliajan päätyttyä se joukkue jolla on enemmän strategisia paikkoja hallinnassa voittaa.
Bonuksena tietenkin Genraalin eliminointi koska jos Genraali saadaan tavalla tai toisella eliminoitua ei tällä joukkueella ole enää respa mahdollisuuksia.
Genraalilla iso rooli kuinka joukkojaan johtaa ja respaamaan tulleilla myös koska heiltä Genraali saa tärkeää infoa pelin kehityksestä ja siitä minne täytyy joukkoja ohjata. Ja toki taistelu lähettiä, reconeita, snipuja kannattaa hyödyntää.
Miltä tämmöinen idea kuulostaa?

T:Jani Erola

Nran

  • Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 794
  • Ei se satu.
Vs: Pelimuoto Generals.
« Vastaus #1 : 25 Toukokuu, 2015, 09:04:52 »
Kuullostaa erittäin hyvältä, jopa skenumaiselta toiminnalta. Jättömaa saattaa olla hommaan hieman liian pieni, lyhyet välimatkat aiheuttavat senverran kaaosta että kuvaamasi rakenne ei välttämättä toimi, ts. viestittely ja johtaminen ei välttämättä pääse yhtään oikeuksiinsa ja toinen joukkue saattaa saada koko homman kerralla nippuun yhdellä onnistuneella sivusta koukkauksella.

MUTTA, kunhan tässä seuraavien viikkojen aikana saamme *ehem* muutaman potentiaalisen uuden isomman pelialueen katsastettua, isommalle alueelle tämä voisi sopia oikeinkin hyvin.

Iso peukku idealle. Ja aktiivisuudelle.

Kenia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
Vs: Pelimuoto Generals.
« Vastaus #2 : 08 Kesäkuu, 2015, 11:50:13 »
tässähän on itseasiassa aika hyvää ideaa. Hassun generalssin sijaan voisi toki puhua ihan vaikka vain "komentajasta".

Muutama huomio: respaaminen sieltä, missä on haluttu kohde aiheuttaa aina ongelmia. Komentajan ympärillä pyörii sitten kamala häröpallo osuman saaneita ja pelissä olevia, jotka sitten respaavat miten sattuu, mikä taas aiheuttaa tyhmiä ja ikäviä tilanteita hyökkääjille. Parempi voisi olla niin, että respa on eri paikassa, mutta respaavien pitää kulkea komentopaikan kautta. Jos komentopaikalla taistellaan voivat respanneet tietysti hyökätä hyökkääjien kimppuun. Hyökkääjien taas kannattaa laittaa varmistus respan suuntaan. Näin komentajan eliminointi tulee hitusen helpommaksi ja tilanteet selkeämmiksi. Respanneiden pitää taistelun laannuttua käydä vielä komentajan luona ennen kuin siirtyvät varsinaiselle pelialueelle. Lyhyt respa-aika ehdottomasti, tai mielummin "respaikkuna", esimerkiksi viiden minuuntin välein. Muuten porukkaa tulee miten sattuu ja menee miten sattuu, jolloin haluttu vaikutus jää saamatta.

Lempäälä on kyllä pienehkö, mutta ehdotettu pelimuoto voisi tuoda peleihin enemmän järjestystä, sen sijaan että jokainen kikkailee missä kikkailee. Kun komentopaikalle tulee kööri respanneita, komentaja voi laittaa koko poppoon haluamaansa painopisteeseen jolloin pelistä tulee (toivottavasti) paljon kiivaampaa ja selkeämpää. Vastapuoli tietysti havaitessaan tämän voi juoksuttaa paikalle lisää puolustajia, mihin toinen voi vastata heittämällä pienen yksikön heikoksi jääneeseen kohtaan. Tilanteen tosin muistuttaisivat enemmän ensimmäisen maailmansodan taisteluita ellei hanki joka ukolle radiota. "Menkää tonne ja toivokaa parasta". Lempäälässä toki läheteistä voisi olla oikeasti iloa, erityisesti kun komentaja näkee kerralla lähes koko pelialueen.

Komentajan eliminointi tuo peliin hyvän "siepin", jolla alakynnessä oleva osapuoli pystyy tehokkaalla iskulla kääntämään tilanteen toisinpäin, mutta peliajan ollessa lopussa ei kuitenkaan tarkoita komentajan menettäneelle osapuolelle automaattista häviötä (komentaja voisi respata tavallisena taistelijana ettei koko ilo mene ohi)

Peliaikaa pitäisi olla reiluhkosti, esimerkiksi 30min.

Kokeillaas hei ensi sunnuntaina, voisin tulla kans!
« Viimeksi muokattu: 08 Kesäkuu, 2015, 11:53:23 kirjoittanut Kenia »