Nyt en oikein ymmärrä viestin pointtia... Historian kertauksena oikein mielenkiintoista, mutta ei varmaan liity pelipaikan ehdottamiseen mitenkään.
Muutama kommentti.
"Tresoft-pelipaikat"
Kaikki kunnia menneille yhdistyksille. Kuitenkin, pelien järjestäminen luvattomilla tai pelialueiksi turvallisuuden puolesta kelpaamattomilla alueilla on täysin edesvastuutonta toimintaa jota ei voi hyväksyä millään muotoa. Tällainen toiminta on vahingoksi koko harrastukselle ja Airsoftin maineelle. Sekä tämän lisäksi vastoin Suomen lainsäädäntöä. Haudatulla foorumilla linkkien takana olevat kommentit pelialueen omistajista "?" ja "who knows, who cares" eivät auta asiaa yhtään.
En ole toistaiseksi löytänyt tietoa että tämä 2000-luvun alussa tominut Tresoft olisi ollut RY ja eikä sivuilla lue etteikö pelipaikkoille olisi jossain vaiheessa saatu luvat eikä että joka ikinen järjestetty Tresoftin peli olisi ollut lainvastainen mutta en myöskään väitä etteikö kukaan olisi koskaan tehnyt virhearvioita pelipaikan valinnassa. Laitetaan vielä tähän yhteyteen että yhteys vanhan ja tämän uuden (2014-2017) Tresoftin välillä on ainakin itsellä hämärän peitossa. Ja historiassa tehtyä vanhoja virheitä pelipaikan valinnoissa ei pidä toistaa, tästä olen samaa mieltä.
Edellisessä viestissä mainitsin pelipaikkoja joilla on joskus pelattu airsoftia "vakavamielisesti", näillä alueiden laillisesti pelejä järjestäneet saattavat olla edelleen mukana harrastuksessa tai heidät voi muuten tavoittaa ja heillä voi olla yhteys siihen tahoon joka on joskus myöntänyt luvat alueelle tai joku näistä alueista saattaa olla jonkun tiimin hallinnassa ja he pelaavat alueella satunnaisesti. Oma näkemys tässä asiassa on että koska sopivan pelialueen löytäminen on haastavaa,
on kaikki pienetkin tiedonjyvät hyvä ottaa vastaan.
"ei värillisiä hihanauhoja vaan pelaajat tunnistavat osapuolensa varusteiden perusteella"
Tätä on käytetty muutamissa skenaarioissa missä olen itsekkin ollut mukana. Eniten valituksia saanut sääntö mitä olen ikinä kuullut, ja ihan syystä. Noin 70% pelaajilla on käytössään Multicamia, tähän joukkoon kuuluu keskimääräisesti paljon kokeneempaa pelaajistoa, joten joukkueet ovat lähtökohtaisesti epätasapainossa. Tämä myös lisäsi omien tiputuksia eksponentiaalisesti, joka on omiaan pilaamaan peli-iloa. Pienikin kosteus saa camokuviot näyttämään täysin samalta puurolta, joten ainoat joita ammuttiin eniten olivat yksivärisiä tai muuten erottuvia varusteita käyttävät. Realistinen sääntö, joo. Fiksu ja pelaajia sekä pelidynamiikkaa palveleva, siitä voi olla montaa mieltä.
Jos osapuolista on tulossa epätasapainoiset siihen pitää pelinjärjestäjän puuttua jo ilmoittautumis vaiheessa, käytettyjä keinoja ovat olleet liikaa ilmoittautumisia saaneen osapuolen lukotus kunnes tasapaino saavutetaan tai kovempana keinona pelaajien siirtäminen vähemmän ilmoittautumisia saaneelle osapuolelle. En ota toistaiseksi kantaa missä määrin Multicam (ilmeisesti tämä aavikkoversio?) maastopukujen käyttäjissä on kokenempaa pelaajaa ja kuinka suuri on heidän vaikutuksensa pelin lopputulokseen mutta voin jakaa havaintoni että erityisesti Venäjä varusteissa pelaavissa on erittäin kovatasoisia pelaajia mitä varmasti tasoittaa tilannetta jos he pelaavat eri puolella kuin nämä Multicam varusteissa pelaavat.
Vesisade ja sen vaikutus peliin on asia johon pelinjärjestäjän on vaikea varautua ja auringon laskemisesta seuraava pimeys piilottaa hihanauhojen värit. Molemmat siis ei-hallittavissa olevia olosuhdemuutoksia kuten se että kasvillisuuden seassa olevan pelaajan hihanauhaa ei näe.
Hyvä linjaus on mielestä että hihanauhat on hyvät viikonloppupeleissä ja isoissa peleissä joissa eläytyminen ei ole suuressa roolissa esimerkiksi EHASAn Conquest on tälläinen peli mutta ehdottomasti ei Milsimissä ja peleissä joissa vaaditaan eläytymistä esimerkiksi tälläinen oli Irakin sotaan sijoittuva Insha Allah jossa osapuolina olivat mm. Navy SEALs, merijalkaväki ja YK rauhanturvaajat.
"Vanhat hyvät ajat takaisin"
Pirkanmaasoftin viikkopeleissä käy viikoittain enemmän pelaajia kun vanhoissa pienissä milsim-skenaarioissa. Pirkanmaasoft on isompi ja aktiivisempi kuin koskaan. Tarjoamme sunnuntaipelejä, viikkopelejä, nuorisopelejä, K18-pelejä sekä yöpelejä. Olemme Suomen ylivoimaisesti suurin yhdistys jolla on vahva toimintamalli ja turvattu talous. Kannattaa tulla viikkopeleihin toteamaan että hyvät ajat ovat nyt. Ei niitä tarvitse haikailla menneisyydestä.
Suuri pelaajamäärä viikkopeleissä on hienoa ja merkki siitä että harrastus kukoistaa. Mutta pelaajamäärän nousun ja pelin laadun/tunnelman/hauskuuden välillä ei mielestäni riittävästi näytettävissä olevaa korrelaatiota. Viikonloppupeli, riippumatta moniko pelaajaa kentällä on, ei voi koskaan luonteensa takia korvata skenaariopelejä, varsinaisista Milsim skenaarioista puhumattakaan joita kumpiakin järjestetään nykyään vähemmän kuin ennen. Ja jos omien tiputukset lasketaan peli-ilon pilaavien asioiden joukkoon niin viikonloppupelit eivät ole varsinaisesti näistä vapaita.
Pienet Milsimit metsässä sopivat hyvin siihen uusia naamoja totutetaan tähän skenaariopelejen ala-lajiin ja vaihdetaan pelaajien kesken tietotaitoa aiheen tiimoilta. 40 Milsim pelaajaa ja saadaan kunnon toimintaa. 80 Milsim pelaajaa ja puhutaan täyspelistä.
Mutta kuten sanottu, pelaajamäärän ja pelin laadun/tunnelman/hauskuuden välillä ei mielestäni riittävästi näytettävissä olevaa korrelaatiota, esimerkkinä vertailen:
Roland 2 vastaan TSTOS 17
Osallistujia:
Roland 2: noin 80
TSTOS 17: noin 700
Kerron vähän lisää lisää Rolandista koska siitä vähämmän tietoa saatavilla:
2 osapuolta: Rangers (Erikoisjoukot) ja OPFOR (Perussotilaat) ja Rangereita oli siis vähemmän. Rangereilla monipuolisesti tehtävätavoitteita, OPFORilla vain tukikohdan vartiointi ja partiointi teillä ja maastossa. Siis toisin kuin TSTOSissa, taistelevat osapuolet olivat täysin epäsymmetriset.
Mitä siis teki Roland 2 Milsimistä paremman kuin TSTOS 17 jossa oli yli 10 enemmän pelaajia?
Olin OPFOR osapuolella ja kerron tämän heidän näkökulmastaan:
1. Pelinjohto oli jatkuvasti läsnä tukikohdassa osapuolikomentajan muodossa ja tämä tarkoitti että osapuolen ryhmien tehtävien koordinointi tapahtui sellaisella tarkkuudella jota en ole aikaisemmin päässyt kokemaan. TSTOS 17 pelissä komentoketjuun valittiin pelaajat ilmoittautumisen perusteella ja vaikka he varmasti parhaansa yrittivät, pelaajia oli vaan liikaa esimerkiksi siinä tapahtui isompi ajatuskatkos kun minun ryhmäni siirrettin yksin pitämään hallussa punaisen tukikohtaa lähellä olevaa resurssipistettä ja kun viimein se punaisten hyökkäys tuli teki se tyhjäksi alle puolessa tunnissa useamman tunnin (taisteluineen) kestäneen etenemisen resurssipisteelle.
2. Jokainen OPFOR ryhmä joka lähti partioimaan maastoon sai alleen ajoneuvon ja pidemmät siirtymiset, itse maastopartiointia lukuunottamatta tehtiin aina ajoneuvolla. Lisäksi ajoneuvo aina "lukittiin" yhden ryhmän käyttöön kunnes tämä sai tehtävän suoritettua. Tämä auttoi suuresti siinä etteivät ryhmät kadonneet pelialueelle. TSTOS 17 peleissä tälläinen järjestely ei ollut mahdollista suuren pelaajamäärän takia.
3. Roland 2 kesti noin 36 tuntia putkeen ilman taukoja joka tarkoitti että hyökkäys tukikohtaan voisi tapahtua milloin tahansa, mikä toi kieltämättä lisäjännitystä peliin. OPFOR komentaja organisoi osapuolelle rotaation jotta kaikille ryhmille tuki reilusti partiointi, vartiointi -ja nukkumisvuorot. Mainittakoon tässä yhteydessä että hyökkäyksen tullessa nukkuvien pelaajien oli herättävä taistelemaan. Tämä on se osa-alue jossa Roland 2 loistaa parhaiten kilpailijaansa verrattuna. TSTOS 17 tukikohdat olivat rauhoitettuja 3.00 - 9.00 eli vastapuolen yllätyshyökkäys ei ollut mahdollinen tuolloin mikä vähensi pelin jännittävyyttä. Myöskään ryhmiä ei määrätty puolustamaan tukikohtaa ja jokainen sai mennä nukkumaan milloin tahtoi eikä pelaajia todellakaan potkittu ylös hyökkäysen tullessa (Hyökkäys tuli keltaisten tukikohtaan ennen tuota kello kolmea). Vähäisen kurin takia vastapuoli pääsi hyödyntämään sitä että suurin osa keltaisen pelaajista oli mennyt nukkumaan.
Tässä kolme olennaisinta juttua.
Eli siis satoja pelaajia sisältänyt peli ei ollut parempi kuin alle 100 pelaajaa sisältänyt.
Loppuun haluan lisätä että tarkoitus väittää etteikö kenelläkään ollut hauskaa TSTOS 17 pelissä, jos sinulla oli hauskaa niin hyvä juttu ja voit halutessasi jakaa tarinasi foorumin "Yleistä Airsoftista"-osiossa.