Kirjoittaja Aihe: M16 lähtönopeuden pudottaminen?  (Luettu 6889 kertaa)

JKE76

• Käyttäjä
M16 lähtönopeuden pudottaminen?
« : 22 Maaliskuu, 2015, 18:12:37 »
Moro.

G&G M16 jolla tänään ekaa kertaa pelasin ampuu vakiona liian lujaa. Myyjä antoi mukaan kumisia lähtönopeuden alentajia piipun päähän. Pudotti kyllä nopeutta mutta oli täysin toimimaton ratkaisu ongelmaan, ainakin näillä pakkasilla. Eli mikä olisi järkevämpi ratkaisu?

T:Jani Erola

Nosferatu

• Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
Vs: M16 lähtönopeuden pudottaminen?
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2015, 18:19:58 »
Fiksuin keino on ehdottomasti jousen vaihtaminen tai lyhentäminen. Jos et itse sitä halua tehdä (kuten ei välttämättä aloittelijana heti kannata), voi joku kokenut virittelijä sen varmasti sinulle tehdä pientä vaivanpalkkaa vastaan. Laita minulle vaikka yksityisviestiä, jos kukaan muu ei tarjoudu työtä tekemään. Toki kannattaa ajan kanssa itse opetella huoltamaan ja korjaamaan aseensa, jolloin säästää huomattavasti aikaa ja rahaa.

Täältä foorumilta löytyviä ohjeita aseen tuunaamiseen:
http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,431.0.html
http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,1317.0.html

YouTubesta löytää myös paljon video-ohjeita aseen purkamiseen.

JKE76

• Käyttäjä
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2015, 18:51:14 »
Lainaus
Fiksuin keino on ehdottomasti jousen vaihtaminen tai lyhentäminen. Jos et itse sitä halua tehdä (kuten ei välttämättä aloittelijana heti kannata),

Kyllähän noita jousia näyttää netistä löytyvän vaikka kuinka ja paljon.
Mitenkäs tuo teho ero kun esim. Nokialla on 1,6raja ja Deconilla 1,2 niin onko aina jousenvaihto edessä pelipaikan mukaan vai onko tuo 0,4Joulen ero merkittävä että jousta kannattaa vaihtaa? Itse meinaan jousen vaihtaa kiitos vaan tarjouksesta olen sen verran hullu että pyrin tekemään mitä haluan ja muut tekee mitä osaa. Välillä on tosin joutunut nostamaan kädet pystyyn. Viimeksi kun yritin itse verhoilla vanhan moottoripyörän satulan niin joutu luovuttamaan ja antaa homma ammattilaiselle. Mekaaniset hommat pitäis kyllä hoitua.

Nosferatu

• Puheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2015, 18:55:41 »
Nokian 1,6 joulen rajan takia ei kannata lähteä jousia eestaas vaihtelemaan. Tuo pieni sallittu tehonlisäys ei tuo juuri mitään hyötyä. Itse olen aina pelannut joulen pyssyllä paikasta riippumatta.

Nran

• Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Ei se satu.
« Vastaus #4 : 22 Maaliskuu, 2015, 22:38:51 »
Tästä olikin kentällä nopsasti juttua... Kuten sanottua (ja huomattua), se lähtönopeuden alentaja on huonoin mahdollinen ratkaisu. Noita ei saisi kauppias tarjota ollenkaan. Jousen vaihto on oikeastaan se ainut järkevä vaihtoehto.

Asenne pyssyn fiksaamiseen itse on juuri se oikea! Jousia saa kaupasta (esim. PCB Sokkarin takana US Eaglen tiloissa) ja vaihtoprosessi ei ole mahdottoman hankala. Ongelmaksi muodostuu kronotus. Et meinaan voi tietää paljonko ase ampuu tietyllä jousella. Lähtönopeuteen kun vaikuttaa moni muukin tekijä, isoimpana aseen tiiveys ja piipun halkaisija. Eli joudut kronottamaan aseen jousen vaihdon jälkeen, jos ampuu yli, lyhentämään jousta ja kronottamaan uudelleen jne. Ja kun aseen kerran avaat, suosittelen perushuoltoa kuten esmerkiksi shimmitystä ja mahdollisesti hoppikumin vaihtoa, saattaa parantaa aseen toimintaa.

0,4J lisää kantomatkaa suhteelisen vähän (metrejä), joten ei kande ramppaa ellei aseessa ole pikajousenvaihtoa. Aseen kantaman tekee muutenkin hoppi ja hoppikumi, ei lähtönopeus. Tässä suuntaa antava chartti asiasta:

JKE76

• Käyttäjä
« Vastaus #5 : 23 Maaliskuu, 2015, 19:38:24 »
Lainaus
Et meinaan voi tietää paljonko ase ampuu tietyllä jousella. Lähtönopeuteen kun vaikuttaa moni muukin tekijä, isoimpana aseen tiiveys ja piipun halkaisija. Eli joudut kronottamaan aseen jousen vaihdon jälkeen, jos ampuu yli, lyhentämään jousta ja kronottamaan uudelleen jne. Ja kun aseen kerran avaat, suosittelen perushuoltoa kuten esmerkiksi shimmitystä ja mahdollisesti hoppikumin vaihtoa, saattaa parantaa aseen toimintaa.

Moro.

Nyt on ase palasina pöydällä ja uusi jousi hommattu. PCB on tuttu liike kun ollaan pojalle käyty tavaraa ostamassa. Siellä ei ollu hyllyssä kuin 1 joulen jousia 0,9:it oli loppu. Pitäiskö nyt varmuuden vuoksi nappasta pikkupätkä jousesta pois ettei vaan ammu yli. Suurempaan huoltoon tuskin on tarvetta kun tussarilla on ammuttu vasta muutama lippaallinen.

T:Jani

Juhis

• Käyttäjä
  • Älkää iniskö se on se taito.
« Vastaus #6 : 23 Maaliskuu, 2015, 21:09:46 »
Kannattaa kumminkin nyt kun kerran avaat rataslaatikon putsata se. Sillä siellä on kumminkin tehdasrasvat sisällä.

Nran

• Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
  • Ei se satu.
« Vastaus #7 : 23 Maaliskuu, 2015, 22:31:27 »
...jos on viitseliäisyyttä, laita kasaan ja käy PCBssä kronottamassa, kuuluu hyvän kaupan ilmaiseen palveluun. Jos ase ampuu yli, napsaise pala pois ja kronota uudelleen. Kronottaa ase kannattaa kuitenkin ennen peleihin tuloa, on karvas pettymys jos pelipaikalla ase ampuukin yli. Ja kandee jättää pieni virhemarginaali eikä pyrkiä ihan täysin rajan viereen, kronoissakin on meinaan eroja.

JKE76

• Käyttäjä
« Vastaus #8 : 23 Maaliskuu, 2015, 22:48:51 »
Nyt on jousi vaihdettu ja ilmeisesti jotain tein väärin kun tuntuu toimivan. Hyvin onnistuneesta remontista jää yleensä ylimääräisiä osia. No nyt ei jääny kun vanha jousi. Täytyypä käydä kronottamassa. Putsasin samalla kuitenkin sen rataslaatikon ja rasvasin uusiks vaikka puhdas se kyllä oli.

Jake

• Käyttäjä
« Vastaus #9 : 23 Maaliskuu, 2015, 23:10:05 »
No siis rajahan on 1,2 J yleensä, eiköhän se 1 J jousi aika passeli ole. =)

Haapanen

• Toimikunta
  • Käyttäjä
  • *
« Vastaus #10 : 24 Maaliskuu, 2015, 07:53:15 »
Ei se välttämättä ole ja syystä iihen löytyy siitä kun se kuula lentää piipusta perustuu ilmanpaineeseen, jonka mäntä ja sylinteri luo, joten jos se väli on tiivis eikä muitakaan vuotoja löydy voi olla että 1j jousi on sillon liikaa. Toisaalta jos vuotaa paljon niin se saattaa olla ihan liian vähän.
Tämän takia se kannattaa käydä kronottamassa.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2015, 08:28:17 kirjoittanut Haapanen »

Jake

• Käyttäjä
« Vastaus #11 : 24 Maaliskuu, 2015, 12:53:33 »
Silläpä mie sanoinki, että eiköhän se ole passeli. Siinä on jo 0,2 J heittovara. Jousen valmistajien toleranssitki niin hanurista, että ei ikinä tiedä mitä saa. Joutuu valitettavasti kokeilemaan.