Elikkäs, monia varmaankin ihmetyttää ja kiinnostaa tuo mintturuiskujen sisältö, ja miten niitä availlaan ja tuunaillaan. Tässä helpoimmat perus jutut. Pidemmittä puheitta päästäänkin asiaan. En käsittele asiaa mitenkä saat rataslaatikon irti aseesta koska aseita on monia erilaisia. Tässä topicissa käsitellään V2 rataslaatikkoa joka on esim. M4 ja MP5 sarjalaisissa. (ei MP5K). Monet perus asiat ovat kuitenkin samat V2 ja V3 rataslaatikoissa.
Ja huomio! EN vastaa mistään vahingoista mitä mahdollisesti aiheutat aseellesi jos yrität aseen purkamista/kasaamista tämän ohjeen mukaan.
Ennenkuin alat tekemään mitään, ammu mielellään pari semilaakia ja ala sitten vasta purkamaan asetta.
Rataslaatikon avaamiseen tarvitset joitakin näistä tai kaikki näistä:
Kuusiokoloavainsetti
Ristipääruuvimeisseli
Juotoskolvi
Tinalankaa
kärkipihdit (oma valinta tarvitsetko vai et)
Teflonteippiä "kierreteippi"
Eli:
Ennenkuin alat tekemään mitään, ammu pari semilaakia ja ala sitten vasta purkamaan asetta. Kun olet saanut rataslaatikon käteesi, katso siitä reiästa sisään mistä moottorin akseli menee sisään. Näet siellä rattaan ja ratashaan eli ns. "antireversal latch". Ota jokin koukku/kärkipihdit ja vedä ratashakaa itseesi kohti että jousi pääsee palautumaan neutraali asentoon.

Kuva on p*ska, mutta katsomalla omaan rataslaatikkoon, pitäisi näiden vihjeiden avulla selvitä.
Tämä tässä on se kuuluisa rataslaatikko eli aseen "sydän".

1. Aloita ruuvaamalla irti kaikki ruuvit rataslaatikosta

2. Laita ruuvimeisseli rataslaatikon perässä olevasta reiästa sisään, tukeaksesi jousenohjainta ja jousta etteivät ne lentele ympäri huonetta. Ja pidä rataslaatikon ns. oikeapuoli ylhäälläpäin (perästä katsottuna oikeapuoli). Sitten ala vääntämään puolikkaita erilleen, pitäen samalla kiinni ruuvimeisselistä.

3.Oikein tehtynä tilanteen pitäisi näyttää tältä

4.Sitten ota kuoret erilleen toisistaan

Noniin! Olet selviytynyt pahimmasta vaiheesta.
Nyt on aika tarkistaa onko kaikki kunnossa.
5. Aloita ottamalla mäntä ja jousi ulos sylinteristä
Katso ylempi kuva.
6. Tutki onko männässä kulumaa.

7. Tässä tapauksessa männässä on pientä kulumaa, joten ei mitään hätää. Jos mäntä näyttää todella kuluneelta se kannattaa vaihtaa.
8. Seuraavaksi otat sylinterin irti. Varo ettei kuvassa näkyvä pieni jousi pääse lipsahtamaan ja lentämään ympäri huonetta. Varo myös ette tappet plate (se musta muovilipare) työnnä shimmejä eli ns. prikkoja pois rattaan akselilta. Ota jousi pois tapista ruuvimeisselin avulla siten että varmistat sormella ettei se lennä, tai käyttämällä pihtejä.

Kuva sattu pääseen tärähtään eikä parempaakaan ole, toivottavasti saatte selvää

Nyt tarkistetaan sylinterisetin tiiviys. Paremmat Mahosen kirjoittamat ohjeet täällä
http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,248.0.htmlJos luit Mahosen ohjeet ja ymmärsit ne, skippaa boldatut kohdat.
9. Nyt tarkista sylinterisetin tiiviys laittamalla mäntä sylinteriin ja pidät sormea suuttimen edessä ja painat mäntää toisella kädellä tai pöytää vasten sylinterin päätä kohti.

10. Jos pihinää ei kuulu tai mäntä ei mene loppuunasti edes väkisin niin hyvä. Jos ei niin sitten jatka seuraavasti: poista suutin ja toista äskeinen vaihe. Jos paketti on nyt tiivis niin vika on suuttimessa. Asian saa korjattua uudella suuttimella. Jos sylinterisetti ei ole vieläkään tiivis niin laita teflonteippiä sylinterinpään O-renkaan päälle muutamakierros. Toista äskeinen vaihe. Jos sylinterisetti on nyt tiivis niin kaikki on kunnossa. Jos sylinterisetti ei ole vieläkään tiivis niin vaihda O-rengas. O-renkaita saa ainakin biltemasta kun ostaa koko setin. Sillä asian pitäisi korjaantua.
Nyt aseesi on tiivis.11. Seuraavaksi on aika poistaa rattaat. Ota ensiksi ylin ratas pois, sen jälkeen poista alin ratas jonka vieressä on "anti reversal latch" joka estää rattaiden pyörimistä taaksepäin. Älä hukkaa tätä jousta. Viimeiseksi ota keskimmäinen ratas pois. Tässä täytyy olla varovainen ettei hukkaa tai laita shimmejä väärille paikoille.

12. Tutki rattaat ettei niissä ole kulumaa. Jos niissä ei ole kulumaa niin hyvä.
13. Seuraavaksi on vuorossa sähköjen purkaminen. Ota liipasinkelkassa oleva jousi pois (kuva selventää), sitten ruuvaa pieni ruuvi pois liipasinkoneistosta ja ota liipaisin pois. Nyt voi ottaa johdot pois aseesta.

14. Tarkista ettei liipasinkelkassa tai kuparilipareissa ole kulumaa. Tästä oli vaikea saada kuvaa, mutta huomaat kyllä jos ne ovat kuluneet.

15. Sitten käännä rataslaatikon puolikas ympäri ja poista pieni jousi (kuva selventää)

16. Sitten käännä rataslaatikko ympäri ja poista kuvanmukainen ruuvi.

17. Tutki onko osassa kulumaa
18. Käännä rataslaatikko ympäri ja ota muovilipari pois.
Onnittelut, olet juuri purkanut airsoft aseen rataslaatikon.
Nyt alkaa v-mäisin vaihe. Kasaaminen.
1. Aloita tämä asentamalla muovilipare takaisin.

2. Sitten ruuvaa kuvan osa takaisin. Ja sen jälkeen käännä rataslaatikko ja asenna pieni jousi joka tulee muovilipareeseen, jos et tiedä kts. kohta 15. purkamis vaiheesta

3. Laita liipaisinkoneisto takaisin ja asettele johdot siten että punainen johto joka menee akulle on alimmaisena. Kun johdot on laitettu ruuvaa liipasinkoneisto ruuvi paikalleen ja asenna liipasinkelkan jousi. HUOM. Ase on siis johdotettu taakse.

4. Asenna nyt rattaat paikalleen, järjestyksessä: keskimmäinen, ylin ja alinta ei välttämättä tarvitse laittaa paikalleen vielä. Tarkista että ylin ratas on samassa asennossa kuin kuvassa, muuten tulee ongelmia.

5. Asenna sylinterisetti paikalleen ja laita kuva jousi paikalleen. Varovaisuutta käyttäen.

6. Laita liipaisin paikalleen. Tarkista ettei johdot estä liipasimen liikettä pitämällä sormella kiinni liipaisimesta ja liikuttelemalla liipaisinta. Jos liipaisin liikkuu tahmeasti, koita painaa liipaisimen alla meneviä johtoja alaspäin.

7. Laita jousi ja jousenohjain hollille.

8. Laita antireversal latch paikalleen.

9. Laita alin ratas paikalleen.
Ei kuvaa jostain syystä, mutta katsomalla muita kuvia selviää!
10. Nyt painat ruuvimeisselillä jousen paikalleen ja laitan toisen rataslaatikon puolikkaan paikalleen, ruuvaat ruuvit kiinni ja avot! Olet purkanut ja tarkistanut airsoft aseesi kunnon.

Tähän topicciin voi lähettää parannusehdotuksia ja kysymyksiä aseiden tekniikasta/ongelmista.