Kirjoiteltiin Nosferatun kanssa hieman tarinaa harrastusta aloitteleville, ja miksi ei muillekkin. Tämän artikkelin on tarkoitus toimia päivitettävänä ohjeistuksena johon voi viitata tulevissa keskusteluissa ja kyselyissä.
Artikkelia päivitetty vuonna 2020
Sisällysluettelo:1. Mitä sinun tulee tietää ja kuinka valmistautua pelipäivään?
2. Kuinka pelipäivä menee ja mitä siellä tapahtuu?
3. Milloin ja missä pelataan?
4. Mitä varusteita tarvitset?
5. Suojalasien ja suojien hankinta
6. Asetyypin valinta; sniper, rynnäkkökivääri vai pistooli?
7. Sähkö, kaasu, Co2, Hpa vai jousitoiminen ase?
8. Aseen teho ja virirajat.
9. Mitä kuulia ja minkä painoisia käyttää?
10. Käytetyn aseen ostaminen.11. Varusteiden hankinta.
(ks. osa 2)12. Mistä niitä varusteita kannattaa hommata?
(ks. osa 2)13. Sekalaisia vinkkejä veteraaneilta.
(ks. osa 2)14. Vastuullisen ja hyvän pelaajan vinkkejä.
(ks. osa 2)Ohjeita Aloittelevalle Airsoftaajalle 1/2.1. Mitä sinun tulee tietää ja kuinka valmistautua pelipäivään?- Ensiksi sinun pitää lukea, ymmärtää ja opetella
pelisäännöt. Niiden osaaminen ja noudattaminen on tärkeää jotta peli pysyy turvallisena ja kaikille tasapuolisena.
- Varmista että aseesi tehot on säännöissä mainituissa virirajoissa (huom. Jättömaalle ja Nokian metsiin on eri tehorajat).
- Tarkista pelipaikka foorumilta
pelikalenterista, pelit on pääasiallisesti Sunnuntaisin. Tarkista asia mahdollisten muutosten varalta vielä aamulla ennen pelipaikalle siirtymistä. Alueiden kuvaukset ja ajo-ohjeet löytyvät foorumilta.
- Saavu paikalle aikataulun mukaan hyvissä ajoin valmistautumaan ja briiffiä kuuntelemaan, hyväksyttyjen silmäsuojien & rajoissa olevan aseen kanssa. Alaikäisillä tulee olla mukanaan vanhempien kirjoittama
lupalappu.
- Pelipäivälle tulee varata mukaan reilusti vettä ja mahdollisesti myös muuta evästä. Energiajuomat kannattaa kaataa viemäriin.
- Sateisena päivänä on hyvä ottaa kuivat vaihtovaatteet mukaan.
2. Kuinka pelipäivä menee ja mitä siellä tapahtuu?Pelit alkavat kahdeltatoista, mutta pelialueelle saa tulla jo yhdentoista jälkeen, kokoonnumme aina off-game alueelle eli offarille. Pelipaikalle kannattaa saapua hyvissä ajoin, jolloin sinulle jää aikaa purkaa tavarasi, varustautua ja testata asettasi ennen pelaamista. Muista kronottaa aseesi, eli tarkistaa sen lähtönopeus. Yhdistyksen krono on peleissä paikalla ja kaikkien vapaassa käytössä. Tämä on myös hyvä tilaisuus tutustua muihin harrastajiin sekä esim. jutella varusteista, rohkeasti vain juttelemaan ja kyselemään. Jossain vaiheessa pelinvetäjä perii sinulta viiden euron pääsymaksun saapuessasi pelipaikalle tai ennen pelien aloittamista. Ensikertalaisille ja Pirkanmaasoft RY:n jäsenille pelipäivä on maksuton. Alaikäisillä tulee olla mukanaan vanhempien kirjoittama
lupalappu. Pelipäivä kestää niin pitkään kun pelaajia on ja pelinvetäjä paikalla kykenee olemaan, käytännössä pelit loppuvat yleensä neljän jälkeen. Paikalta saa toki poistua aikaisemminkin.
Pelipäivän kulku:
- Virallisesti pelipäivä alkaa klo 12:00 pelinvetäjän pitämällä alkubriifillä. Briiffi kestää noin kymmenisen minuuttia ja on kaikille pakollinen. Briiffissä käydään läpi turvallisuusasiat, säännöt, pelialue ja mahdolliset muut asiat. Briiffi on myös mahdollisuus kysyä mieltä askarruttavista asioista. Tästä muutama minuutti ja varsinaiset pelit alkavat.
- Pelit alkavat yleensä pelinvetäjän käskystä siten että pelaajat muodostavat vapaasti kaksi riviä, hihanauhoilla erotetut punaiset ja keltaiset. Pelinvetäjä tasoittaa tarvittaessa joukkueita, selittää seuraavan pelimuodon säännöt ja joukkueet poistuvat pelikentälle. Pelikentällä joukkeiden ryhmittäydyttyä paikoilleen tulee huuto "kymmenen", joka tarkoittaa pelin alkamista noin kymmenen sekunnin kuluttua, huuto "Peli Käy" käynnistää pelin.
- Pelit kestävät keskimäärin noin vajaan parisenkymmentä minuuttia, joskus vähemmän - joskus kauemmin. Pelien väleissä on n. viiden minuutin pituinen tauko jonka tarkoitus on antaa aikaa latailla lippaat ja nauttia nestettä.
- Jossain välissä päivää pidetään hieman pidempi ruokatauko.
- Pelipäivän aikana pelataan siis määrittelemätön määrä erityyppisiä pelejä jotka eivät yleensä liity toisiinsa mitenkään. Tämä antaa mahdollisuuden sekoittaa joukkueita ja kokeilla erilaisia taktiikoita. Peleissä ei ole osallistumispakkoa.
Vinkkejä ensimmäisiin peleihin:
- Ensimmäiset pelit voivat olla hankalia ja noutaja tulla nopeasti yllättävästäkin suunnasta. Pelialueen tuntemus ja liikkuminen on tärkeää, opit alueet kuitenkin suhteellisen nopeasti.
- Kannattaa seurata vanhempia pelaajia, kuitenkaan heitä häiritsemättä. Paras tapa ei ole seurata jonossa perässä, vaan tarkkailla hieman kauempaa kuinka kokeneemmat pelaajat toimivat ja liikkuvat.
- Katso aina hihanauha ennen ampumista, kukaan ei tykkää tulla ammutuksi omien toimesta.
- Käsittele asettasi aina varoen, älä siis pidä sormea liipaisimella ellet ole juuri ampumassa.
- Älä osoittele aseella muita kuin pelissä olevia vastustajia. Muista että turvallisuus on ensisijalla!
3. Milloin ja missä pelataan?- Pirkanmaasoftin pelialueet, pelialueiden kuvaukset, sijainnit ja lähestymisohjeet löydät tämän foorumin
Pelialueet-osastolta. - Pelit järjestetään lähtökohtaisesti joka sunnuntai ympäri vuoden. Kesäaikaan järjestetään myös arki- ja lauantaipelejä.
-
Pelikalenteri kertoo missä pelataan ja milloin. Sunnuntaipelit eivät vaadi ennakkoilmoittautumista.
- Pelaajia on kesäisin normaaleissa Sunnuntaipeleissä siinä kuutisenkymmentä, joskus jopa sata. Talvisin pelaajia on viikottain noin kolmisenkymmentä. Pelaajia löytyy jokaisesta ikäluokasta, Pirkanmaasoft RY:n peleihin ovat kaiken ikäiset ja tasoiset pelaajat tervetulleita.
Lempäälä, ensimmäisten mökkien valmistumisen jälkeen4. Mitä varusteita tarvitset?Jotta kykenet pelaamaan, tarvitset minimissään nämä varusteet:
- Suojalasit tai maskin. Huomioi että silmäsuojaimet tulee olla airsoft-käyttöön hyväksytyt.
- Ase joka ampuu airsoft-kuulia sekä on teholtaan pelialueelle sallituissa rajoissa. Tämä ase voi olla joko oma tai vuokra-ase. Yhdistyksen vuokra-aseista voit lukea täältä
http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php?topic=1423.0- Biokuulia sekä lippaanlataajan.
- Verkkarit tai muut liikkumista helpottavat vaatteet.
- Punaisen ja keltaisen hihanauhan (näitä saa ostettua yleensä myös peleistä paikanpäältä).
- Nilkkaa tukevat kengät.
Bonusta on:
- Parempi ase; kuten muuallakin, halvalla saa harvoin hyvää.
- Maastopuku; maastoudut sekä pääset tunnelmaan paremmin.
5. Suojalasien ja suojien hankinta- Airsoftin ainoa pakollinen varuste on suojalasit. Mitkä tahansa suojalasit eivät kuitenkaan kelpaa, vaan niiden on oltava airsoft-käyttöön hyväksytyt. Hyviä suojalasivalmistajia ovat mm. ESS, Bollé ja Sansei, WileyX. Sankalasimallisia suojalaseja saavat käyttää vain täysi-ikäiset ja yli 15-vuotiaat vanhempien kirjallisella luvalla, johtuen niiden heikommasta suojauksesta. Silmien lisäksi myös hampaat on hyvä suojata. Tämä onnistuu esimerkiksi koko naaman peittävällä maskilla tai erillisellä kasvojen alaosan peittävällä suojalla. Myös jääkiekossa käytettävät hammassuojat ovat yksi vaihtoehto. Muita suojavarusteita kuten polvisuojia kannattaa myös käyttää. Suojalaseja ja muita suojavarusteita voi löytää jokaisesta airsoft-kaupasta.
-Suojalaseissa suosittuja ovat mm. ESS:n Crossbowit,Bollen X800 ja X1000-lasit
- Kokokasvomaski on loistava valinta aloittelijalle ja nuoremmalle pelaajalle, maski suojaa silmiä, hampaita ja naamaa. Vältä markettien roskaa ja osta laadukas verkkomaski alan kaupasta, huomioi että pleksiset kokomaskit huurtuvat helposti.
- Silmäsuojaus kannattaa hankkia ehdottomasti alan liikkeestä eikä käytettynä. Alan liikkessä pystyt myös sovittamaan suojaimia, jolloin voit varmistua siitä, että suojaimet sopivat kasvojesi muotoon.
- Huivi tai kommandopipo ei suojaa hampaita.
- Polvisuojat suojaavaat polvia iskuilta sekä kastumiselta. Polvisuojat eivät ole millään muotoa pakolliset, monet kokeneetkaan pelaajat eivät niitä käytä. Toiset taas eivät pelaa ilman.
- Kypärä suojaa päähän kohdistuvilta osumilta tai kolhuilta. Kypärä ei ole pakollinen pelin kannalta.
6. Asetyypin valinta; sarjatuliase, tarkkuskivääri, haulikko vai pistooli?Aseen valintaan vaikuttaa paljon jokaisen pelaajan henkilökohtainen pelityyli sekä omat mieltymykset. Monesti nämä asiat muuttuvat sekä tarkentuvat harrastuksen edistyessä. Airsoftissa käytettyjen muovikuulien luonteen ja turvallisen pelaamisen takia aseiden kantomatkat ovat rajalliset. Pistooleilla ammutaan noin 0-30m matkoille, konepistooleilla ja rynnäkkökivääreillä noin 0-60m ja tarkkuuskivääreillä aina vajaaseen sataan metriin. Lähimatkoilla ja CQB(Close Quarter Battle)-tilanteissa aseen nopea käsittely korostuu ja tarkkuuden merkitys vähenee. Lyhyemmät aseet ovat kätevämmät liikuttaessa kulmien taakse, metsäalueilla aseen koolla ei ole merkitystä, tarkkuudella taas on.
- Aloittelijalle selkeästi paras vaihtoehto on sähkötoiminen sarjatuliase. Konepistooli tai rynnäkkökivääri. Se on toimintavarma, helppo huollettava sekä pelitehokas. Sarjatuliaseen kantama on hyvä ja mahdollisuus ampua monta kuulaa nopeasti peräjälkeen helpottaa osumista.
- Tarkkuuskivääri ja sniperinä toimiminen houkuttaa monia, mutta itse pelaaminen ei ole niin hohdokasta kun konsolipelit antavat ymmärtää. Kelvollinen tarkkuuskivääri on kallis hankinta ja pelityyli on hyvin paljon paikallaan oleva, moni tylsistyy tähän hyvin nopeasti. Tarkkuuskivääri vaatii 30m turvarajan takia myös yleensä toisen aseen, esim. pistoolin. Tarkkuuskiväärit ovat suurimmalta osin jousiviritteisiä.
- Haulikko. Monet airsoft-haulikot eivät ole itseasiassa haulikoita, vaan yhden kuulan kerrallaan ampuvia epätarkkoja jousitoimisia aseita jotka vain näyttävät haulikolta. Varsinaiset Airsoft-haulikot ampuvat yleensä kolme kuulaa kerrallaan, joten osuminen helpottuu hajonnan takia. Haulikko on yleensä jousitoiminen ja kolme kuulaa ampuva haulikko vaatii hieman voimaa viritykseen. Hyvät kaasutoimiset haulikot ovat kalliita. Haulikko ei ole hyvä ensimmäinen ase.
- Pistoolit ovat edullisia perusaseita lähietäisyydelle. Pistoolilla pelaaminen vaatii paljon liikkumista sekä pelinlukutaitoa, pistoolipelaaja on usein tilanteessa missä vastustaja on kantomatkan ulkopuolella. Pistooleita on jousitoimisia ns. vemppuja, kaasutoimisia sekä sähkötoimisia. Pistooli on ihan hyvä ensimmäinen ase jolla päästä peleihin mukaan ilman suurempia rahallisia panostuksia, joskin lyhyt kantomatka ja pieni lipas jättää kokemattoman pistoolipelaajan erittäin helposti alakynteen sähkötoimisia sarjatuliaseita vastaan. Tämä latistaa helposti peli-iloa.
7. Sähkö, kaasu, Co2, Hpa vai jousitoiminen ase?- Sähkötoiminen ase on helpoin, halvin ja kätevin hankinta. Aseen toimintavoimana on aseen sisällä oleva ladattava akku.
- Kaasutoimisissa aseissa yhtenä muuttuvana tekijänä on kaasun käyttäytyminen eri lämpötiloissa. Kaasu laajenee erilailla kylmässä ja lämpimässä, tämä tarkoittaa sitä että esim. monet Co2-aseet ovat liian tehokkaita kuumana kesäpäivänä eikä niillä saa silloin pelata, GBB-aseet taas menettävät lähes kaiken tehonsa alle kymmenessä asteessa ja ovat näinollen hyödyttömiä muuten kuin hyvällä kelillä. Myös tuoreen hyvälaatuisen Co2-kapselin vaihtaminen aseeseen lisää aseen tehoa ensimmäisten laukausten aikana. Kaasutoimisten aseiden kanssa pitää siis tietää miten ase käyttäytyy eri lämpötiloissa.
- Jousitoiminen ase on helppo, aseen käyttövoimana on käsin viritettävä jousi. Jousitoimiset aseet, pois lukien tarkkuuskiväärit, ovat yleensä hitaampia käyttää ja aloittelija jää jousitoimisella aseella erittäin helposti nopeampien sähkötoimisten aseiden jalkoihin. Monesti (ei aina) halvimmat jousitoimiset aseet ovat myös laadullisesti huonoja. Tarkkuuskiväärit ovat lähes poikkeuksetta jousitoimisia, tarkka-ampujan hitaaseen pelityyliin jousitoimisuus sopii mainiosti.
-Hpa-toimiset, eli paineilmalla toimivat aseet ovat kalliita, eivätkä hyviä aloittelijoille
8. Aseen teho ja virirajat.Pelaajien turvallisuus on ensisijaisen tärkeää, tämän vuoksi Pirkanmaasoft RY käyttää säännöissä ilmoitettuja aseiden tehorajoja. Tehorajat ovat ehdottomat ja tätä myös valvotaan. Peleissä järjestetään pistokokeita jossa pelaajien aseet testataan. Ylitehokkailla aseilla pelaaminen johtaa välittömästi aseen käyttökieltoon sekä jatkotoimenpiteisiin, joka on ylityksen suuruudesta riippuen joko huomautus tai pelikieltoa. Ainut virallisesti hyväksytty lähtönopeuden mittaustulos on mittaus joka on tehty Pirkanmaasoft RY:n kronolla, krono löytyy pelipaikalta. Kronottamiseen saa tarvittaessa apua toimikuntalaisilta.
Tässä hieman vinkkejä aseen tehopuoleen:
- ÄLÄ luota koskaan esi-ilmoitettuun mittaustulokseen, äläkä varsinkaan asepakkauksen printtiin.
- Kronota ase AINA liikkeessä kaupanteon yhteydessä. Netistä tilaamalla tämä on luonollisesti vaikeampaa. Muista että hyvässä liikkeessä kronottaminen on peruspalvelu.
- Jotta tiedät mitä ase uusi aseesi ampuu, ase PITÄÄ kronottaa jossain ennen pelaamista, joko paikallisessa liikkeessä tai pelialueella. Pelialueella kronottaessa voi tulla pettymys jos ase ampuu yli.
- Mikäli raahaat aseen paikalliseen liikkeeseen ja ase ampuu yli, hyvä liike tekee muutostyön joka on yleensä jousen vaihto. Monissa uudemmissa aseissa tämä ei ole kovin hankalaa omin päinkään (spring quick change), muista tarkistaa myyjältä.
- Suurempi lähtönopeus ei tee parempaa pelaajaa tai aseesta pelitehokkaampaa. Aseen hop-up koneisto on se joka kantaman tekee, ei suuri lähtönopeus.
- Muista että kronot on yksilöitä, ei kannata yrittää virittää asetta juuri ja juuri tehorajan alle, saattaa mennä pelipaikan kronolla mitattuna yli.
- Varsinkin uusilla aseilla on sisäänajoaika jossa koneisto asettuu, joskus yli - joskus ali. Kronota siis usein.
- Sää vaikuttaa tiettyjen aseiden toimintaan (varsinkin kaasut). Kronota siis usein.
- Ylitehoinen ase on turvallisuusriski jolla ei saa ikinä missään olosuhteissa pelata. Vain idiootit eivät ota tätä huomioon.
- Peleissä ei sallita pienintäkään aseen tehon ylitystä kenelläkään eikä missän olosuhteissa. Rajat ovat ehdottomat.
9. Mitä kuulia ja minkä painoisia käyttää? Entäs se lähtönopeus?Kuulat ovat yksi eniten ja helpoiten aseen tarkkuuteen vaikuttavista asioista. Huonolaatuiset kuulat turhauttavat ja pilaavat peli-iloa. Kuulissa hinta kuvaa hyvin usein kuulien laatua. Huomion arvoista on se että hintaero hyvillä ja huonoilla kuulilla on vain joitain euroja montaa tuhatta kuulaa kohti. Kuulat ovat näinollen huono säästökohde.
- Huonolaatuiset kuulat ovat epätarkkoja. Esimerkkitilanteena voi olla se että huonoilla kuulilla ei osu 40m päähän vastustajaan ollenkaan, hyvälaatuisilla kuulilla osuma taas on täysin varma.
- Huonolaatuiset kuulat halkeavat helposti, tämä tarkoittaa sitä että esimerkiksi verkkomaskiin osuttaessa kuula voi sirpaloitua.
- Pirkanmaasoft RY:llä on biokuulapakko. Hyvälaatuiset biokuulat eivät eroa suorituskyvyltään normaaleista muovikuulista.
- Nyrkkisääntönä voi pitää sitä että mitä kauemmas ammut, käytä sitä painavampaa kuulaa. Painavammat kuulat ovat hieman hitaampia mutta lentävät kauemmas ja ovat tarkempia. .20g kuulat ovat hyviä pistooleille ja muille pienitehoisille aseille jolla ammutaan lähietäisyydelle. Esimerkiksi .23g - .25g kuulat ovat hyviä normaaleille sähkötoimisille sarjatuliaseille joissa on normaali hop-up koneisto. .28 kuulat ovat suositeltavia viritetyille aseille joissa on tehokas hop-up koneisto. Tarkkuuskiväärit käyttävät painavampia yli .30g kuulia aina .43g asti.
- Kuulien painon valintaan ei ole yhtä vastausta, kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia kuulia. Eri kuulien suorituskyvyissä on huomattavia eroja.
- Halpatavarakauppojen roskakuuliin ei kannata koskea.
- Hyviksi todettuja ja kokeneempien pelaajien suosimia kuulamerkkejä ovat mm. G&G, BLS ja Tippmann- nimisten firmojen kuulat.
- Suurempi lähtönopeus ei tee aseelle pidempää kantomatkaa, parempaa asetta, parempaa pelaajaa tai aseesta pelitehokkaampaa. Aseen hop-up koneisto on se joka kantaman tekee, ei suuri lähtönopeus.
10. Aseen ostaminen uutena tai käytettynä.Alan kaupoissa on myytävänä huonoja ja hyviä aseita. Houkuttelevin paketti ei aina ole paras. Specna Armsin Core-sarjalaiset, Jing Kongin G36- sarjalaiset ja Cyman AK-sarjalaiset ovat hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseksi sähköaseeksi. Muitakin hyviä merkkejä luonnollisesti on. Tietenkään mistään aseesta ei voi olla 100% varma, etteikö maanantaikappaleita esiintyisi. Siksi ase kannattaa ostaa esimerkiksi Atom Airsoftista, jolloin ase on mahdollisuus viedä takuuhuoltoon. Aseen luotettavan toiminnan takaavat laadukkaat kuulat sekä hyvä akku ja laturi. Akuissa nykypäivää ovat 7.4v lipo-akut. Aseesi saa Jättömaalla ampua maksimissaan 1.2 joulea, joka on 0.20g kuulalla 110m/s.
- Vältä halpoja muovisia aseita.
- Huonoin mahdollinen ratkaisu on halpa tarkkuuskivääri. Tarkkuuskiväärin tarkoitus on ampua tarkasti ja kauas, halpa tarkkuuskivääri ei tee kumpaakaan.
- Jos et ole varma, mikä ase olisi hyvä, kannattaa vierailla luotettavassa alan liikkeessä, kuten Atom Airsoft tai Tradesoft ja kysyä vinkkiä aseen ostamiseen.
Aseen voi ostaa myös käytettynä. Tämä vaatii hieman perehtymistä ja luonnollisesti käytetty on aina käytetty, niin hyvässä kuin pahassa. Hyvä käytetty ase on parhaimmillaan erinomainen valinta, käytettyyn aseeseen on monesti tehty paljon parannuksia ja näinollen samalla rahalla saa enemmän. Käytä käytetyn aseen ostamiseen hieman aikaa ja kokeile asetta aina ennen ostamista. Jos kaveripiiriisi tai perheeseesi kuuluu kokeneempi harrastaja, häntä voi kysyä mukaan ostotapahtumaan. Kokenut harrastaja osaa helpommin tehdä päätelmiä aseen kunnosta ja siitä, vastaako hinta aseen oikeaa arvoa.
Hyvä paikka ostaa ase käytettynä on Pirkanmaasoftin foorumi. Aseita ja varusteita on käytettynä myynnissä myös Kuulatori.fi sivustolla.
https://kuulatori.fi/Jos kaupat suoritetaan etänä, kannattaa muistaa, että mikä on liian hyvää ollakseen totta, ei se yleensä ole totta.
[/url]
Taistelija kesäisellä Jättömaalla