Kirjoittaja Aihe: Aseen maalaaminen...  (Luettu 8716 kertaa)

Äiti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
Aseen maalaaminen...
« : 03 Joulukuu, 2011, 23:45:53 »
Millaiset maalit ja maalaus tavat olisivat käytännöllisimpiä? Mitenkä pinta kannattaisi myös käsitellä ennen maalaamista ja sen jälkeen?
Itse ajattelin korjata vain "korjata" metalli osista kulunutta maalipintaa tai pistää kokonaan uuden pinnan.

En siis mitään kuviota ole vetämässä, mutta kannattaa varmaan neuvoa sekin samaan ketjuun kun joku sitä kumminkin kysyy. :D

uka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 82
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #1 : 04 Joulukuu, 2011, 00:23:06 »
Itse olen käyttänyt kryloni värejä omissa pyssyissä.. Pinnan putsaamisen varmasti riittää rätti ja jotain pesuainetta, jos se nyt hirveän likainen on ja maalauksen jälkeen annat vain kuivua hyvin. Korjaus maalauksessa oon lukenu maalin ohjeet ja käyttänyt ohjeiden mukaan, niin on tullut ihan menevää jälkeä. Youtubesta löytyy monenmoista airsoft pyssyn maalaus ohjetta, ihan käsiaseen maalauksesta snipun multicamiksi maalaamiseen. Itsellä ei kuitenkaan noista kuvio maalauksista ole kokemusta.

devourer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #2 : 04 Joulukuu, 2011, 01:28:25 »
Huolellinen putsaus sekä maalattavan pinnan hiominen on onnistumisen kannalta tärkeää. Maali tarttuu tiukemmin hiottuun (lue: hieman karheaan) pintaan.
Krylonit tarttuvat todella tiukkaan, eivät lohkeile kun muistaa tehdä hyvät pohjatyöt ja useita ohuita kerroksia. Krylonit eivät myös juurikaan heijasta, vaan ovat mattapintaisia.

Suihkuta maalia n. 20-30 cm päästä. Ohuita kerroksia maalin ohjeiden mukaisin väliajoin. Näin saadaan hyvä ja kestävä maalipinta.
Kuljeta maalisuihkua tasaista vauhtia maalattavan kohteen yli. Älä pysähdy vaikka maali ei ensimmäisellä tai edes toisella kerralla peitä kaikkea. Ohuita kerroksia vaan riittävän monta niin pinnasta tulee tasainen ja hyvä.

Kuviot:

HUOM HUOM. Jos lähdet työstämään kuviota, varaa tähän paljon aikaa. Kuviot on helppo pilata huolimattomuudella / laiskuudella.

Itse tein maalarin teipillä "dekaalit" eli kuviot. Otin talteen myös "negatiiviset" kuviot. Maalataan ensin pohjavärit, esim Valkoinen pohjamaali ja päälle eri vahvuudella coyote brown / tummempaa. Sen jälkeen dekaalit pintaan ja maalataan seuraava kerros dominoivaa pohjaväriä, esim olive green tms. Tämän jälkeen negatiiviset dekaalit ja tehdään päälimmäiset (yleensä pienimmät) kuviot esim. hyvin tumma tai liki valkoinen. Alla muutama kuva ko. tekniikalla tehdystä kuviosta ja työvaiheista.

https://picasaweb.google.com/112440336435552024544/Airsoft#5470796945832093186

« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2011, 01:33:46 kirjoittanut devourer »
Napalmi on hottia!

Balrog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 200
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #3 : 04 Joulukuu, 2011, 02:36:04 »
Hlö.kohtaisesti olen maalannut kaikki aseeeni kylmästi aseeseen pinnalle sellaisenaan, putsaamatta tai jo ennestään itse maalatulle pinnalle.
Maaleina olen käyttänyt Krylonin ja Motipin camo-maaleja, joskus erehtynyt mastonin "maastosävyihin" (jotka tosin kiiltää kuluessaan.)
Sapluuna on ollut lehtiä, kasveja ja verkkkohuivi ja IMO näin ollen on tullut paras maalipinta joka kuluu ehkä nopeiten likaisista kohdista ilman että erikseen tarvitsee käyttää hiekkapaperia tai liuotinta/kangasta jotta saataisiin realistista kulumaa.
Mut, jokainen tekee omalla tavallaan, hiottuna ja putsattuna sekä useillla kerroksilla maalauksesta tulee kestävämpi ja tasaisempi joka ei kulu ja lohkea niin nopeasti.
Voisinpa sunnuntaina napata deconilla uuden kuvan tämän hetkisistä maalauksista ja illalla sen postata tähän ketjuun.
"In hoc signo vinces"

uhku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 503
  • stitchbitch
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #4 : 04 Joulukuu, 2011, 10:18:16 »
Heh. Tästä näkee hyvin harrastajien erilaisuuden. Toinen on korjaamassa kulunutta maalipintaa ja toinen käyttää hiekkapaperia ja liuottimia saadakseen kulumaa aikaan ;) Omaan silmään kulunut ja käyttöä nähnyt pössykkä näyttää lähes aina paremmalta, kuin uusi tai juuri maalit pintaan saanut yksilö, enkä itse ole maalaamista koskaan harrastanut saadakseni kulutusta piiloon, mutta makuja on monia.

Hyviä vinkkejä täälä jo tulikin, mutta sellainen huomio vielä, että mikäli olet mustalla? maalaamassa niin kannattaa ehkä kokeilla maalia ensin pienemmälle alueelle ja katsoa miltä näyttää kiuvuessaan. Vaikka maalissa sanotaan matta, saattaa se olla hyvinkin kiiltävää maalauspinnasta riippuen. Ainakaan Krylonin maalien kanssa ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. bilteman tms. halvempien matta spreiden jälki voi olla vähän mitä sattuu. Toisaalta ainahan epämiellyttävä jälki on helppo maalata piiloon tai poistaa liuottimilla.

Flash

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #5 : 04 Joulukuu, 2011, 19:51:44 »
Krylonilla on aikas helppoa sutia menemään. jos haluaa vain tuollaisen perus lookin niin ei tartise paljon teippailla (toki riippuu aseesta jos teipattavia osia on). Sudittiin muutama luikku yksi ehtoo ihan vapaalla kädellä ja jälki oli ihan ok. Ei tehty mitään puhdistuksia yms, sillä tuo kryoni kuluu muutenkin aikas nopsaan "kuluneen näköiseksi".

cawener

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
Vs: Aseen maalaaminen...
« Vastaus #6 : 05 Joulukuu, 2011, 09:43:25 »
Laitetaan nyt vielä yksi erilainen vaihtoehto lisää, elikkäs omaan solttiini tuli sovellettua automaalauksen tyyppistä ratkaiua. Hyvät pohjatyöt määrää hyvän maalipinnan, näissä vempeleisse se ei ehkä nyt niin tärkeää ole mutta tulipahan tehtyä ainakin omasta mielestä hyvin :) itse suosittelen juurikin krylonia näihin, kun pyssykkä useimmiten sisältää vähintään 3-4 eri materiaalia ulkopinnastaan, kryloni on tähän mennessä pysynyt parhaiten eri materiaaleissa.
Ensin hioin maalattavista osista vanhan maalin pois (muistaakseni joku p200 paperi) jonka jälkeen hioin pinnat vesihiomapaperilla ja vedellä (p600 muistaakseni). hionnan jälkeen osat läpi rasvanpoisto aineella kertaalleen. Maalauksesta nyt ei ihmeempiä, pohjavärinä käytin OD-krylonia, 2x ohutta kerrosta ja kuovio syntyi vanhan naamioverkon avustuksella ja käyttäen mustaa, coyote brown ja tania. kulumat saa ihan aikaan käyttämällä ;) Kuvioiden tekemiseen toimii yleensä sapluuna parhaiten, itse on tullut käytettyä piirtoheitin kalvoja tuohon tarkoitukseen useamman kerran.
Oikeastaan maalauksessa ei voi mennä vikaan ainakaan kauhean pahasti, kun noudattaa purkin ohjeita, ja muistaa puhdistaa pinnan ennen aloittamista kunnolla.

piti lisätä nopeasti kuvakin mutta eipäs olekkaan..
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2011, 09:45:45 kirjoittanut cawener »