Kirjoittaja Aihe: Rumpulippaan käyttö rynnäkkökiväärissä  (Luettu 1117 kertaa)

Stahlhelm

• Käyttäjä
Rumpulippaan käyttö rynnäkkökiväärissä
« : 04 Elokuu, 2016, 22:57:38 »
Olen miettinyt bipodin ja rumpulippaan asentamista AKS-74:ni(sähköase, en muista merkkiä mutta hinta reilut 200€), jotta saisin siitä RPKS:74:n tapaisen pikakiväärin/konekiväärin ilman 500€ sijoitusta. Kestääkö rynnäkkökiväärinä käytettäväksi suunnitellun aseen koneisto tulitukiaseen rasitteita? En aio pitää liipasinta koko ajan pohjassa, vaan ammuskelisin sellaisia sarjapurskauksia.
The future belongs solely to the strong men in the East

Laurunen

• Käyttäjä
Vs: Rumpulippaan käyttö rynnäkkökiväärissä
« Vastaus #1 : 06 Elokuu, 2016, 16:59:51 »
Siitähän ei tule vain tulitukiasetta vain bipdilla ja rumpulippaalla,
vaan aseen kuuluisi olla tulitukiase mallinen. ;)

softman

• Käyttäjä
« Vastaus #2 : 06 Elokuu, 2016, 20:41:14 »
Tuskin se rumpulippaan käyttö pahemmin rasittaa asetta, ellei lippaanvapauttimelle tulevaa ylimääräistä painoa lasketa.

Nosferatu

• Varapuheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
« Vastaus #3 : 06 Elokuu, 2016, 21:13:42 »
Pelisäännöthän eivät erottele tulitukiasetta ja tavallista sarjatuliasetta toisistaan, vaan molempiin pätee sama viritysraja ja muut säännöt. Ei siis ole olemassa mitään erityistä tulituki-statusta tietyille aseille, poikkeuksena jotkin erikoispelit, mutta niistä tiedotetaan erikseen.

Mutta itse kysymykseen: tavallinen kiina-AK kyllä kestää sarjatulella ampumista varsin hyvin, etenkin jos sen sisäosat ovat huolletut ja hyvin asennetut. Tarkoittaa sitä, että rattaat ovat shimmitetty ja rasvattu hyvin, sylinteri on hyvin öljytty, moottorin korkeus säädetty jne. Muovihampainen mäntä on yleensä heikoin lenkki, mutta sen voi pienellä sijoituksella vaihtaa teräshampaiseen jos haluaa pelata varman päälle. Mäntään on hyvä tehdä myös kohtauskulman säätö. Tulitukiaseen akkuna kannattaa käyttää 7,4V LiPoa.

Stahlhelm

• Käyttäjä
« Vastaus #4 : 06 Elokuu, 2016, 21:57:05 »
Nyt muistankin merkin, se on APS.

Jos ammun sillä tulitukea ja ainoa ero oikeaan RPKS-74:ään on piipun pituus, se riittää minulle enkä mene sen takia käyttämään puoli tonnia historiallisesti korrektimpaan aseeseen.

Kiitos vastaksista, alusin vain varmistaa ettei ampuminen ylikuumenna esim. akkua. En tiedä akuista mitään, itse asiassa ostin aseen juuri ja ilman akkua, onko LiPo jotenkin vähemmän ylikuumeneva tai jotain?
The future belongs solely to the strong men in the East

Nosferatu

• Varapuheenjohtaja
  • Administrator
  • Käyttäjä
« Vastaus #5 : 06 Elokuu, 2016, 22:10:00 »
Sarjatulen ampuminen on itse asiassa akulle ja sähköosille vähemmän rasittavaa kuin kertatulen ampuminen. 7,4V LiPo-akku on hyvä, koska se antaa virtaa tasaisemmin ja toimii paremmin kylmässä, eli tulinopeus pysyy samana. Maltillisen tulinopeuden takia rumpulipas pysyy aseen tulinopeuden perässä, eli syöttöhäiriöt vähenevät. LiPo-akkua ei tosin saa päästää täysin tyhjäksi, eli heti kun tulinopeus alkaa hiipumaan, on akku vaihdettava. Lisäksi se menee pienempään tilaan kuin nikkeliakku. Itse en ole huomannut LiPo-akkujen kuumenevan juuri ollenkaan kovassakaan käytössä.