PIMS Ry Keskustelufoorumi
RY => Säännöt => Aiheen aloitti: Nosferatu - 22 Kesäkuu, 2015, 20:21:08
-
1. Yleistä
1.1 . Suojaimet ja tarvittavat pelivarusteet
Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:
Paintball-maskit
Sansein ritilämaskit
Ballistiset suojalasit
Ampujanlasit varauksin
Muut testatut silmäsuojaimet
Varmista silmäsuojaimiesi kestävyys ennen pelaamista. Suojaimia voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella.
Sankalaseja saavat käyttää vain täysi-ikäiset ja yli 15-vuotiaat huoltajan kirjallisella luvalla. Niskahihnan käyttö on erittäin suositeltavaa.
Peleissä käytetään keltaista ja punaista hihanauhaa sekä oranssia ns. raatoliinaa:
Hihanauhat erottavat joukkueet
Raatoliina ilmaisee, että pelaaja on eliminoitu
Raatoliinan tulee olla selvästi oranssi, jotta se ei sekoitu mahdollisesti punaiseen osapuoleen. Hihanauha sijoitetaan vasempaan käteen oikeakätisillä ja oikeaan käteen vasenkätisillä. Molempiin käsiin voi myös laittaa oman osapuolen nauhan. Raatoliinan käyttö on erittäin suositeltavaa, mutta ei pakollista.
1.2. Aseiden teho- ja turvarajat
Asetyyppi Maksimienergia Turvaraja
Sarjatuliaseet, pistoolit (CQB) 1,2 J 0 m
1,2 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:
0,12 g: 142 m/s
0,20 g: 110 m/s
0,23 g: 103 m/s
0,25 g: 98 m/s
0,28 g: 93 m/s
0,30 g: 90 m/s
0,36 g: 82 m/s
0,43 g: 75 m/s
Sarjatuliaseet, pistoolit (metsä) 1,7 J 0 m
1,7 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:
0,12 g: 168 m/s
0,20 g: 130 m/s
0,23 g: 122 m/s
0,25 g: 117 m/s
0,28 g: 110 m/s
0,30 g: 103 m/s
0,36 g: 97 m/s
0,43 g: 89 m/s
Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit 2,25 J 20 m
Itselataavaa kertatulta käyttävät tarkkuuskiväärit, joissa ei ole mahdollisuutta sarjatuleen saavat ampua maksimissaan 2,25 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:
0,12 g: 194 m/s
0,20 g: 150 m/s
0,23 g: 140 m/s
0,25 g: 134 m/s
0,28 g: 126 m/s
0,30 g: 122 m/s
0,36 g: 112 m/s
0,43 g: 102 m/s
Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit 3,0 J 30 m
Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit saavat maksimissaan ampua 3 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:
0,12 g: 223 m/s
0,20 g: 173 m/s
0,23 g: 161 m/s
0,25 g: 155 m/s
0,28 g: 146 m/s
0,30 g: 141 m/s
0,36 g: 129 m/s
0,43 g: 118 m/s
Sarjatulen käyttö lähietäisyydeltä ei ole toivottavaa . Tarkkuuskivääreillä pelaavien on erittäin suositeltavaa kantaa vara-asetta lähitilanteita varten.
Lähtönopeus-/painotaulukot on säilytetty alkuperäisestä – voin ne muotoilla erilliseen taulukkoon pyydettäessä.
1.3. Erikoisaseet ja niiden käyttö
Sallittuja heitettäviä kranaatteja: airsoft-kranaatit, dekokranaatit (vain pelinjohdon hyväksynnällä).
Heitettäessä kranaattia on huudettava "KRANAATTI!" ja heitettävä alakautta.
Kiellettyjä: pyrotekniset kranaatit, äänikranaatit, kumikärkiset tai vaahtomuoviset kranaatit.
Heitin- ja kiväärikranaatit sallittuja pelinjohdon hyväksynnällä.
Airsoft Innovations 40 Mike sallittu 10 m turvarajalla.
Puukotukset sallittu vain hyväksytyllä elastisella airsoft-puukolla tai paljaalla kädellä, pelinjohdon hyväksynnällä.
Kilpien enimmäiskoko: 120 cm × 60 cm, ei läpinäkyvä. Vain pistoolin käyttö sallittu. Tuhottavissa kranaatilla.
Kaikki itse rakennetut aseet tulee hyväksyttää pelinvetäjällä.
1.4. Vastuu
Jokainen pelaaja vastaa itsestään ja varusteistaan.
Jos pelaaja rikkoo sääntöjä ja aiheuttaa vahinkoa, hän on velvollinen korvaamaan sen.
Löydetyt varusteet tulee toimittaa pelinjärjestäjälle.
1.5. Asenne
Airsoft on peli ja yhteinen harrastus.
Jos saat huomautuksen, älä loukkaannu – ota opiksi.
Vältä huutamista ja toisia loukkaavaa käytöstä.
1.6. Päihteet
Päihteet ja airsoft eivät kuulu yhteen.
Alkoholi tai muut päihteet ovat kiellettyjä ennen peliä ja sen aikana.
Tupakointi sallittu vain erikseen osoitetussa paikassa.
1.7. Teräaseet
Teräaseet on suojattava huolellisesti pelin aikana.
1.8. Alkubriiffi
Alkubriiffissä käydään läpi säännöt ja mahdolliset muutokset.
Kaikkien pelaajien on osallistuttava briiffiin.
1.9. Lasertähtäimet
Kaikenlaiset lasertähtäimet (näkyvät tai infrapuna) ovat kiellettyjä.
2. Pelin aikana
2.1. Vaaratilanteet
Jos vaaratilanne syntyy, huuda "PELI SEIS!"
Kaikkien tulee toistaa huuto ja pysyä paikoillaan.
Tilanteen selvittää pelinjohto. Peli jatkuu huudolla "PELI KÄY!" tai päättyy huudolla "PELI OHI!"
Peli keskeytetään esimerkiksi:
Siviilit saapuvat pelialueelle
Tapaturma vaatii hoitoa
Silmäsuojus putoaa tai rikkoutuu
Tulipalo, jää/vesivahinko tai muu vaara
Sokkona ampuminen on kielletty.
2.2. Pelin aloitus
Peli alkaa huudolla "PELI KÄY!"
Silmäsuojaimet on laitettava päähän siirryttäessä pelialueelle.
Lippaat aseisiin vasta aloituspaikoilla.
2.3. Pelaaminen
Älä tyhjennä koko lipasta lähietäisyydellä – käytä järkeäsi.
Fyysinen kontakti kielletty, paitsi puukotus (kädellä/elastisella veitsellä).
Jos osuma jää huomaamatta, ammu uudestaan.
Ampuminen pienestä reiästä sallittu vain, jos etäisyys on turvallinen.
2.4. Eliminoitu pelaaja
Huuda "OSUMA!"
Pidä silmäsuojaimet päässä.
Poista lipas, ammu tyhjälaukaus, varmista ase.
Pidä raatoliina näkyvillä tai toinen käsi ylhäällä.
Älä häiritse peliä – pysy paikoillasi.
Eliminoituneet eivät keskustele mukana olevien kanssa.
2.5. Pelin lopetus
Kun peli päättyy, huuda kuuluvasti "PELI OHI!" ja toista huuto.
Siirry ripeästi offgame-alueelle valmistautumaan seuraavaan peliin.
3. Offgame-alue
Saavuttaessa offgame-alueelle:
Ase varmistettava
Lippaat irrotettava
Sormi ei saa olla liipaisimella
Tyhjälaukaus tehtävä turvalliseen suuntaan
Silmäsuojaimet pidettävä päässä
Hop-upia säädetään vain siihen tarkoitetulla paikalla
Ei ampumista offgame-alueella
3.1. Valmistautuminen peliin
Lataa lippaat, täytä vesipullot ja huolla varusteet ajoissa ennen seuraavaa peliä.
4. Pelialuekohtaiset lisäykset
Tarkista pelikohtaiset säännöt ja tehorajat alueen omilta sivuilta:
- Lempäälän Jättömaa (http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php/topic,1163.0.html)
- Säres Center (http://pirkanmaasoft.info/forum/index.php?topic=3157.0)
-
Hei.Huomasin yhden pienen virheen tuolta kaavake osiosta löytyvistä pelisäännöistä ( http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelisaannot.pdf )
siellä sanotaan ``Peleissä on käytössä sininen ja punainen hihanauha``. Jos jotain kiinnostaisi.
-
Kotisivuilta ja foorumilta saattaa löytää vanhentuneita tietoja. Tällaisissa ristiriitaisissa tapauksissa foorumilta löytyvä uusin tieto kumoaa aina vanhemman tiedon.
-
Moro kaikille lukijoille.
Kysyisin sellaista asiaa poikieni puolesta ja itseäni sivistääkseni, että mitä säännöt sanovat nuorista pelaajista, jotka ovat jäseniä, että pitääkö heillä olla jäsenkortin lisäksi vielä se vanhempien allekirjoittama lupalappu mukana ja mikä on se ikäraja, jolloin ei tartte lupalappua, vaan jäsenkortti riittää?
-
Lupalappua et tartte sitten lapselles, kun saat jäsenkortin koska jäsenhakemuksessa lapsellasi on huoltajan allekirjoitus.
-
Terve kaikille!
Suojalasiasiaa kyselisin. Saako käyttää esim ce hyväksyttyjä työmaa laseja? Taitavat olla 3M valmistamat. Lasit istuu hyvin päähän ei jää rakoja sivuille. Testattu on että kestää suoraa kuulaosumaa 2m päästä! Kysymys siis, saako niillä osallistua peleihin?
-
voiy tuoda paikalle jossa ne testaab 3J teholla n.10cm päästä m3 se pitäisi heittämällä kestää, sen jälkeen niitä voi käyttää
-
Saako näitä käyttää peleissä? http://www.prohobby.fi/airsoft/taisteluvarusteet/savuheitteet-ja-kranaatit/enola-gaye-kuulakranaatti-p-2823.html
-
Tavallisissa kaikille avoimissa peleissä ei räjähdyksen kovasta äänestä johtuen, mutta K-18 -peleissä kyllä pelinvetäjän hyväksynnällä.
-
Tuohon silloin tällöin pompahtavaan lasikysymykseen: CE-merkintä yksistään ei tarkoita suojausluokan suhteen yhtään mitään.
Laseista tulee löytyä merkintä EN 166 X - Y, jossa Y on mekaaninen suojausluokka.
Standardi EN 166 määrittelee suojausluokat S, F(0,86g@45m/s = 0.9J) , B (0,86g@120 m/s = 6,2J) ja A (0,86@190m/s). Näistä 3J vaatimuksen täyttävät siis B ja A. Useimmat työmailla käytetyt (ja rakettilasit) ovat luokkaa F eivätkä siis kelvollisia.
-
Voidaanko pelisääntöjä tarkentaa seuraavissa tilanteissa:
- kuula osuu pelaajaan kimmokkeena hökkelin seinästä tai esim. puunoksasta, kivestä yms. jos olen oikein ymmärtänyt, em. tilanteet eivät ole osumia,
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, onko se osuma joka eliminoin sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?
- kuula osuu suoraan pelivälineeseen, joka on kotelossa, onko se osuma joka eliminoi sen pelivälineen pelin ajaksi, mutta ei ole osuma pelaajaan?
-
Kuulan kimmotessa pelaajaan esim. hökkelin seinästä: ei lasketa osumaksi, pelaaja voi jatkaa pelaamista normaalisti. Kimmokkeen on kuitenkin oltava varma, eli jos olet epävarma oliko osuma kimmoke, otetaan se normaalina osumana.
Kuulan osuessa kädessä olevaan aseeseen: ase tuhoutuu, mutta sen voi käydä korjaamassa aloituspaikalla.
Kuulan osuessa holsteroituun tai selässä olevaan aseeseen: normaali osuma, eli pelaaja tippuu pois pelistä normaalisti.
-
Hei!Mikäs olisi ikäraja tähän airsoftiin?
-
Airsoftin pelaamiselle ei ole Suomen lainsäädännön taikka PIMS sääntöjen mukaan määritetty mitään erityistä ikärajaa, ja sitä pelaa hyvin laajalla ikähaarukalla aika nuoresta kohtalaisen vanhempiinkin. PIMS peleissä alaikäinen tarvitsee huoltajaltansa allekirjoitetun peliluvan mukaan peleihin, ja voi tämän lapun omatessaan pelata peleissä.
PIMS pelilupa: http://pirkanmaasoft.info/Kaavakkeet/pelilupa.pdf
-
Pirkanmaasoftin peleihin ovat tervetulleita kaikki pelaajat. Suuntaa antavana ikänä voi pitää sellaisen 11-12 vuotta, riippuen aina pikkaisen nuoresta henkilöstä itsestään. Mikäli kyse on nuoresta pelaajasta, kannattaa tulla tutustumaan peleihin vanhemman kanssa ja katsomaan millaista siellä on. Pelitilanteet voivat olla välillä hyvinkin jännittäviä, pelipäivät ovat pitkiä ja peleissä pelaa samaan aikaan eritasoisia pelaajia, nämä on syytä ottaa huomioon.
-
Sääntöjä päivitetty kilpien osalta.
-
7 kg minimipaino kilville?
Meniköhän nyt vähän överiksi?, lyijystäkö sellaista pitäisi alkaa väsäämään?
-
Vaikuttaisi vähän siltä, pitääpä punnita sällin suunnilleen maksikokoinen kilpi, "lasi" PC:tä ja puiset kahvat.
-
Hyvä että asiasta nousi mielipiteitä, kävimme kilpisäännön läpi uudestaan hallituksen ja toimikunnan kanssa.
PJ:n ehdottama kilven painoraja vaikuttaisi vaikeuttavan nuorempien pelaajien pelaamista sekä joiltain osin vaikeuttavan kilpien rakentamista. Eli yhdistettynä lisäävän kynnystä tuoda kilpiä peleihin. Sääntöjen tarkoitus on luoda puitteet turvallisille ja tasapainoisille peleille, ei vaikeuttaa pelejä.
Tästä johtuen, poistamme kilpien painorajan säännöistä.
-
Mittasin ja punnitsin (kiinalainen tarkkuusmittauslaite, lue LIDLin digitaalinen henkilövaaka) nyt kumminkin tuon Paten kilven.
80x120, n. 3.5 kg
https://www.instagram.com/p/BRfOUj9B15x/
-
Olisiko mahdollista harkita jättömaan tehorajoja tukiaseiden suhteen? Nyt koneskojen käyttö jää kovin vähäiseksi alueella, varsinkin sellaisilla millä ei ole mahdollisuutta ampua kertatulta.
Ehdottaisin, että tukiaseet joko saavat ampua sarjaa myös kylässä, kunhan pitää huolen turvarajoista (esim se 25m) tai vaihtoehtoisesti tukiaseiden tehorajaa voisi nostaa niin, että niillä pystyisi vaikuttamaan paremmin kylän reunoilta.
Nykykäytännöllä tukiaseet ovat samalla viivalla pienten konepistoolien kanssa, paitsi että niillä ei voi mennä kylään ja ne ovat isoja ja ikäviä.
-
Olen samaa mieltä, tulituki on kyllä harmillisen vähäistä ja alitehoista peleissä, sääntöjen muutos voisi nyt olla paikoillaan, esim. 1.4 j lähtörajat ja/tai mahdollisuus ampua sarjatulta koko pelialueella.
-
Oma henkilö kohtainen näkemys on, että nykyinen sääntö on toimiva ja helppo ymmärtää.
Syy miksi kylässä ei ammuta sarjaa perustuu vain ja ainoastaan turvallisuuteen. Ensimmäinen osa niin hökkeleitä ei tyhjennellä pelkkää sarjaa losottamalla ja toinen syy on ns. paniikki laukaukset. Nämä vahinko laukaukset aka. paniikkilaakit niin tapahtuu silloin kun joku tulee kulman takaa ja puolivaistomaisesti ammut. Näitä tapauksia oli esimerkiksi viime sunnuntaina 2kpl ja molemmat vanhemmilla pelaajilla, jotka lajia nähneet jo useamman vuoden. Molemmissa tapauksissa kun pyssy oli semillä niin tuli vain se yksi kuula, eikä 10 joka helposti tulee sarjalla pihalle ainakin yhtään viritetymmässä pyssyssä.
En myöskään koe järkeväksi nostaa teho rajaa KK pyssyille, sikäli jos nostetaan 1,6J eroa ei ole niin paljoa et kannattaisi. 2J:n jouleen nostaminen tappaisia kaikki DMR kiväärit pois, sikäli ammutko mielummin semiä vai sarjaa, kun tehoa saa olla yhtä paljon.
Summasummaarum, jatketaan niin kuin tähänkin asti ja todetaan, että LMG ei ole oikea ratkaisu CQB pelaamiseen.
Ps. Tämä vain minun henkilökohtainen kanta, ei yhdistyksen. Joku isommilla nappuloilla saa tehdä lopulliset päätökset.
-
Jep,
ei lainkaan huono perustelu.
Olin jo itse kirjoittamassa kommenttia KK:n puolesta määritellyillä paikkarajoilla 2J energialla, sitten tuli mieleen oma kalusto, mm. 1xDMR, kylmää...
Gatling olkoon sellainen jolla A-tarviketta tulee riittävästi, mutta rajatulla kantamalla (energialla)
Sarjahan on kylässä jo yksikäsitteisesti ja ehdottomasti kielletty eli siihen ei voi puuttua.
Ehkä joku erikoisversio säännöistä voisi löytyä etäisyyden ja tehon kombibaationa kylän reunoilta ?
isto
Sivumennen, Mika, henkilökohtainen on yhdyssana.
-
turvallisuus ja sääntöjen selkeys ovat kyllä ihan hyviä pointteja.
pari vastapointtia:
1) tukiaseet ovat kuitenkin melko marginaalisia (viime pelissä 2.4 niitä taisi olla kaksi, pelaajia 60+). Tämä on oleellinen pointti siksi, että näin pientä porukkaa pelinvetäjät pystyvät paremmin vahtimaan ja vaikkapa käymään henkilökohtaisesti tukiaseeseen liittyvät säännöt läpi.
2) hätälaukauksia välttääkseen voinee linjata, että tukiaseelta ammutaan vain tuelta, kylässä liikkuessa ase ei saa olla valmiina ampumaan (eli ei liikuta niin sanotussa low ready asennossa), vaan esimerkiksi pistooli kädessä. (tämä sopisi myös osin dmr-aseisiin, ettei vahingossa paukuta liian läheltä toista kylässä)
3) se, että isompi tehoraja asettaisi tukiaseet paremmiksi kuin esimerkiksi dmr:t, on sillai vähän höpsö, että kuinka moni oikeasti power-pelaa niin vahvasti, että on valmis vaihtamaan upean demarinsa koneskaan, ihan vain siksi että saisi sillä marginaalista etua? Tälläinen ajattelu on ainakin minulle hieman vieras. Se, pelaako konekiväärillä vai demarilla lienee enemmän makuasia. (itseasissa dmr:llä pelaavat saavat jo nykyisillä säännöillä melkoisen edun, mutta silti kaikki eivät ole tehneet aseistaan dmr-pyssyjä - mikä saa pelkäämään että muokkaamalla tukiase-sääntöä aiheuttaisi tälläistä?)
Asettamalla koneskoille omat rajansa saadaan peliaelueen etäisyyksiä paremmin hyödynnettä (vaikka alue on kovasti rakennettu, ei se vieläkään ole puhdas cqc-paikka). tukiaseet antamat myös hyvää apua kylään hyökätessä, kun puolustajia voi pitää tehokkaasti matalana.
-
Omasta mielestä normi sunnuntaipeleihin mahdollisimman selkeät säännöt. Nykyisellään ne ovat sitä. Kun aletaan määrittelemään tehorajoja sen mukaan miltä pyssy näyttää, niin homma menee helposti sekavaksi. Missä vaiheessa AK muuttuu RPK:ksi ja saa ampua kovempaa? Sääntö koskemaan tehokkaamman pyssyn kantamista eritavalla kylässä kuulostaa jo lähtökohtaisesti tuhoon tuomitulta kaikille avoimissa sunnuntaipeleissä..
On tietysti kurjaa, ettei painavasta gonaattorista saa mitään etua. Toisaalta joku pölvästi saattaa käyttää kypärää ja platecarrieria ja kantaa 8 lipasta, vaikka hicap ja pelkkä maastopuku toisi varmasti pelillisen edun. Skenuissa yms eläytymispainotteisemmissa peleissä olen itsekin tarkemman pyssykohtaisen erottelun kannalla tuli etu sitten kuularajoituksista per lipas tahi tehorajoista.
-
tää on sillai vähän epäjohdonmukista ja siten pöhköä, kun omat rajat sallitaan jo tarkkiksille ja demareille - eikä tää oo ollu kellekään epäselvää saati turvallisuusuhaksi koettua. ja molempien kohdalla ainakin itse odottaisin käyttäjiltä, että tilanteissa missä vastustaja voi tulla nopeasti läheltä eteen ei liikuttais sen pitkän pyssyn kanssa, vaan esim pistooli kädessä. tää sais olla ihan sääntökin tehokkaampien pyssyjen suhteen kylässä.
mun pointti tässä ei ole niinkään sääliä niitä, joiden koneskat jää ny käyttämättä, vaan ihan pelillinen pointt - ne kun toisi pelialueelle syvyyttä, kylässä puolustava tukiase olisi jännittävä vyöryttää ja hyökkääjien apuna konekivääri taas pystyy pitämään vastustajat matalina.
mulla on sillai kova luotto meidän pelinvetäjiin, et ne pystyis kyä hanskaa kolmannenkin poikkeuksen sääntöihin (siis demareiden ja tarkkisten lisäksi). salaa myös toivois, et uusiin ehdotuksiin lähdettäisiin vähän avoimemmin mukaan. kokeillaan vaikka pelikertana tai kahtena.
ja siihen aseen luokitteluun: onko nyt dmr:n suhteen olemassa mitään selkeää rajaa mikä on ja mikä ei dmr? jos ei, niin miksi sitten konekiväärien suhteen olisi sitten erilaista? tässä voinee käyttää pelinvetäjän harkintaa.
-
Sääntömuutosta on ehdotettu useaan otteeseen aiemminkin. Hallituksen kanssa keskusteltiin jälleen asiasta, ja säännöt päätettiin pitää nykyisellään samoista syistä kuin aikaisemminkin. Lyhyesti: sääntömuutos toisi enemmän ongelmia kuin se korjaisi.
Ensinnäkin uhkun mainitsema tulitukiaseen määrittely. Missä kulkee raja tavallisen sarjatuliaseen ja tulitukiaseen välillä? Maailmassa on olemassa monia kevyitä tulitukiaseita, kuten esimerkiksi MG36, RPK ja M27 IAR. Vertaus puoliautomaattikivääreihin on melko ontuva, koska puolarit on todella helppo määritellä: ne ampuvat vain puoliautomaattisesti, poislukien pistoolit. Puoliautomaattikiväärit maksavat korkeammasta tehorajastaan melko suurella turvarajalla ja sillä etteivät ne voi ampua sarjaa. Tulitukiase taas ei maksaisi sarjatulesta kylässä ja/tai korkeammasta tehorajasta millään, ellei sitten niille kehitellä omia turvarajoja tai muita rajoitteita, mikä taas johtaisi lisätyöhön sääntöjen valvomisen suhteen.
Toiseksi tulitukiaseella pystyy kylän ulkopuolelta tälläkin hetkellä tukemaan kylään hyökkäystä erittäin hyvin. Kantama riittää nykyisilläkin tehorajoilla aivan hyvin peittämään koko kylän sen ulkopuolelta. En näe syytä miksi tätä pitäisi muuttaa.
Kolmanneksi ero kantamassa kapenisi puoliautomaattikivääreihin. Puoliautomaattikiväärillä pelaaminen hankaloituisi entisestään, kun joku voisi konekiväärin kanssa ampua miltei yhtä pitkälle kuin pelkkään puoliautomaattituleen kykenevä tarkkuuskivääri.
Neljänneksi, sarja kylässä tulisi aiheuttamaan verta ja kyyneliä, vaikka tulitukiase saisikin ampua vain tuettuna. Paniinkilaukauksia tulisi tapahtumaan, koska niitä tapahtuu tälläkin hetkellä tarkkuuskiväärien kanssa. Lisäksi sarjatulen käytön valvominen olisi haastavaa, kun peliä valvova toimikuntalainen (tai kuka tahansa pelaaja, sääntöjen valvominenhan on kaikkien velvollisuus) ei välttämättä tiedä, onko kylän toisella puolen sarjatulta ampuva tulituen kanssa liikenteessä vai ei.
-
iha valideja pointteja, kiitos näistä.
sääntöjen noudattamisen seuraamisen vaikeus on toki höpsöä, koska herrasmieslaji ja kaikkihan niitten mukaan menee.
tässä tapauksessa voisi tietty rajata kevyet kk:t pois, ja hyväksyä vain selkeät vehkeet. tää tietty vois olla vähän tyhmää, et jos ei pkm käy mut sit joku m249 käy. mut jos tahtoa on niin kaikki järjestyy, mut toki selkeys säännöissä on iha hyvä arvo!
mut pääasia et on mietitty, ja totta, johan sillä m100koneskallakin jo jotain tekee.
-
Moi
saako alle 15v. käyttää silmäsuojaimina tämäntyylisiä suojaimia.
Huoltajan kirjallisen luvan kera?
https://www.milgear.fi/fi/product/swiss-arms-extreme-ops-suojalasit-tuplalinssilla/5993
-
Jos ne kestävät saa. Ei tarvitse edes lupalappua.
-
Joo tosta kun tuon lempäälän tehoraja hän on näillä rynkyillä se 1,2 niin missä saisin aseen joulea pienennettyä
-
Juu, aseen gearboxi vaan auki ja sieltä jousesta pala pois. => Mitä isompi pala, sitä enemmän aseen teho laskee, eli kannattaa ottaa pieni pala kerrallaan . Esim puoli kierrosta ja kronotus.
-
Jaaa tätä ei itse kannata ihan välttäättä tehdä, sillä jos ei tiedä mitä tekee lopputulos on 99% ajasta ase-joka-ei-toimi. Kannattaa katsoa foormumin virityspalvelut (http://virityspalvelut) - ketju. Myös rahastonhoitaja Remu on usein paikalla ja pudottaa tehoja pientä korvausta vastaan. Aseet kannattaa virittää hieman alle rajan, sillä sää saattaa muuttaa tehoja vähän joka johtaa yliampumiseen pistokronossa -} pelikieltoon.
-
Juuh,joko Remu tai Gummigana/Sauli voisi onglelman hyvin hoitaa🙆kannattaa laittaa viestiä foorumilla tai kysyä peleillä,todennäköisesti molempi parempi
-
Vuosikokouksessa ja viimeisimmässä hallituksen kokouksessa päätettiin seuraavista sääntömuutoksista turvallisuuden ja pelipäivän sujuvuuden parantamiseksi:
- Kaikki lasertähtäimet ovat jatkossa kiellettyjä yhdistyksen järjestämissä peleissä. Lasertähtäin saa kuitenkin olla aseessa kiinnitettynä, edellyttäen ettei se ole pelin aikana välittömässä toimintakunnossa.
- Lippaat kiinnitetään jatkossa aseisiin vasta osapuolten aloituspaikoilla. Ampumisen saa aloittaa vasta pelin käynnistyttyä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelin ulkopuolella ampuminen tyhjälaukaukset poislukien on sallittua ainoastaan hopinsäätöpaikalla.
- Lempäälän Jättömaan hökkeleiden "kattojen" läpi ampuminen ja kranaattien heittäminen on jatkossa kiellettyä. Ampuminen ja kranaattien heittäminen on sallittua siis ainoastaan ovista ja ikkunoista, oli hökkelissä todellisuudessa kattoa tai ei.
- Heitettävien kranaattien sääntöjä selkeytetty. Äänikranaattien kielto tavallisissa peleissä lisätty sääntöihin.
-
säännöissä mainitaan että tulisi olla kädessä hihanauhaa, saako niitä itse paikan päältä vai pitääkö ne ostaa jostain muualta ja jos tulisi ostaa muualta niin olivatko ne punaisia ja keltaisia sillä säännöissä näyttää olevan vanhempaa tietoa myös.
-
Hihanauhoja voi ostaa lähes kaikissa yhdistyksen peleissä 5 euron hintaan per pari. Nauhojen värit ovat punainen ja keltainen.